Waarom Facebook advertenties soms niet werken - The Consultant
The Consultant
Bezoek ons ook op Facebook

Waarom Facebook advertenties soms niet werken.

Soms heb je het idee dat je een hele goeie advertentie hebt gemaakt om op Facebook te plaatsen maar toch krijg je geen dan wel heel weinig respons op je advertentie. Je kijkt nog eens kritisch naar het plaatje dat je hebt gebruikt, naar de tekst en het totaalbeeld. Ja, het ziet er allemaal goed uit maar toch....geen resultaat.

Deze serie blogberichten gaan over dit soort zaken. Niet in moeilijke taal geschreven met allerlei vaktermen (die je eerst moet opzoeken voordat je weet wat ze inhouden) maar gewoon zoals het door mij gezien wordt. Lees het artikel -en de opvolgende- en doe er je voordeel mee. Wellicht scoort jouw volgende Facebook advertentie dan ook een stuk beter.

Ik start de serie met eerst de reden te zoeken waarom je Facebook advertentie niet scoort. Daarna ga ik je precies vertellen wat je hieraan kunt doen om alle 10 door mij te noemen punten te vermijden maar tevens te optimaliseren.

Je bereikt de verkeerde mensen.

Het rijtje begint met de mogelijkheid dat je wellicht de verkeerde mensen bereikt.
Het is dan ook erg logisch dat je dan geen dan wel weinig respons krijgt. Verkoop je kleding en ga je jezelf richten op mensen die geïnteresseerd zijn  in fietsen, ja dat zal dan niet werken. Het is dan ook zaak om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bepalen. Alleen als je je doelgroep goed bepaald hebt, zul je de mensen gaan bereiken die je ook wilt bereiken en die ook geinteresserd zijn in jouw produkt(en).

Je bereikt de juiste mensen maar op een verkeerd tijdstip.

Mensen doen vaak een aantal zaken op vaste tijden; een van die zaken kan zijn  het 'checken' van hun Facebook account. Onderzoek binnen de door jou vastgestelde doelgroep kan laten zien dat de meeste mensen bijv. in de ochtend rond 11.00 uur hun Facebook account 'checken'. Maar het kan ook laten zien dat de meeste mensen dit om 16.00 uur of 20.00 uur doen. Heb je dat vastgesteld, dan weet je dat je weinig respons zal hebben als je om 07.00 uur je advertentie laat verschijnen, of om 13.00 uur. Het is dan ook van belang om vast te stellen wanneer jouw doelgroep 'on line' is. 

Je bereikt de juiste mensen met de verkeerde boodschap

Je hebt een prima doelgroep voor jezelf bepaald en weet dat je wat dat betreft 'goed' zit maar toch komt er maar geen, dan wel weinig maar in ieder geval onvoldoende respons op je advertentie. 
Een mogelijkheid om dit probleem op te lossen is om te kijken naar de interesses van je doelgroep en dit gaat koppelen aan jouw producten om zo te zien wat voor jouw doelgroep interessant kan zijn  om te lezen. Aandacht trekken is ook al voldoende; jouw publiek weet dan immers wel dat je er bent. Je kunt hier natuurlijk lekker creatief mee omspringen!

Je budget is te laag of juist te hoog

Jawel, een budget kan ook te hoog zijn. Natuurlijk als je budget te laag is zal je ook weinig mensen bereiken en zal het lang duren voordat je uiteindelijk je doelgroep bereikt hebt. Facebook geeft van allerlei tools om enigszins te meten hoeveel je uitgeeft en hoe groot jouw publiek dan is dat jouw advertentie ziet. Geef je een te hoog budget uit dan loop je je doel voorbij, worden je advertenties te vaak vertoond en verliest je advertentie snel zijn waarde. Kijk naar de grootte van je publiek en stem daar dan je budget op af. 

Je gebruikt het verkeerde advertentie type voor jouw doel.

Binnen de advertentiemogelijkheden van Facebook zijn er verschillende advertentie typen.  Er zijn  in totaal 27 verschillende soorten advertenties en deze zijn onder te verdelen in 3 groepen: standaard advertentie, gepromote berichten en gesponsorde verslagen.
Zo bestaat een standaard advertentie uit een titel, een afbeelding en een korte tekst. Een gepromoot bericht. Door een gepromoot bericht, kun je het bereik van je berichten vergroten. Je kunt zelf kiezen welk bericht op je pagina je wilt promoten zoals een foto, video of evenement. Een gesponsord verslag is een verslag waarbij de interactie van een Facebookgebruiker aan de vrienden van die gebruiker getoond wordt. 
Je ziet dat er dus best een eerste keuze te maken valt (nog daargelaten de andere keuze die gemaakt kunnen worden).

Je test of experimenteer niet dan wel onvoldoende

Bij het inrichten van een campagne op Facebook kun je meerdere soorten advertenties inzetten. Het is belangrijk om te experimenteren met de verschillende soorten advertenties die Facebook aanbiedt, zodat je kan uitzoeken welke advertentiesoort het best scoort onder jouw doelgroep. Begin met een campagne van twee of drie advertenties om op die manier te onderzoeken welke advertentie voor de meeste clicks (en nog belangrijker: unieke clicks) zorgt. het zijn niet zozeer de clicks op zich maar meer het doorklikken op de advertentie (CTR of Click Trough Rate).
Door verschillende advertentiesoorten te testen en met elkaar te vergelijken, weet je welke advertentiesoort het meest succesvol is geweest op het gebied van CTR en conversie.
Wil je later nog een campagne op Facebook organiseren, dan weet je dat je deze advertentiesoort weer kunt gebruiken en welke advertentiesoort je kan vermijden, omdat deze de vorige keer minder succesvol is geweest.

Je analyseert de verkeerde resultaten (data)

Zoals hierboven al even aangegeven is het een groot verschil of je jezelf laat leiden door het aantal klikken (in totaal) dan door het aantal klikken welke tot het door jou gewenst resultaat hebben geleid. Heb je een aantal advertenties lopen in een campagne dan bestaat de mogelijkheid dat de ene advertentie een fantastisch aantal klikken genereert maar geen klikken die leiden tot het door jou gewenst resultaat. De andere advertentie laat je zien dat er minder op geklikt wordt, maar dat degene die klikken het door jou gewenst resultaat bereiken. het is dan ook van het allergrootste belang te weten op welke wijze je de data analyseert en interpreteert.

Aan elk van de bovenstaande blokken zal uitgebreid bij worden stilgestaan in volgende berichten.