Facebook voor detaillisten - The Consultant
The Consultant
Bezoek ons ook op Facebook

Facebook voor detaillisten

Wat jij als ondernemer wilt zijn natuurlijk zoveel mogelijk klanten. Die klanten moeten dan wel weten waar je gevestigd bent en door je deur komen. Het gaat er dan even niet om of je een salon hebt, een restaurant, een tandartsenpraktijk of welke andere soort onderneming (klein of groot) dan ook. Het gaat er om dat je klanten trekt en omzet genereert waardoor je een onderneming opbouwt die stabiel en toekomst gericht is. Om jouw onderneming wat meer in de spotlights te zetten heb je waarschijnlijk al wat advertenties in lokale bladen gezet, heb je al geflyerd en wat meer van dit soort akties uitgeprobeerd. Het probleem met deze akties is steeds dat het moeilijk meetbaar is of je er resultaat mee hebt behaald. Bovendien zijn de kosten ook vaak aan de hoge kant voor het plaatsen van een advertentie.

Een uitstekend medium om jouw lokale onderneming te promoten is via Facebook, Twitter of Instagram (ligt een beetje aan de producten die je verkoopt). Sommige ondernemers zijn er al mee aan de slag gegaan maar zien dat de resultaten niet echt bemoedigend zijn. Hoe komt dat nu eigenlijk en wat kun je daaraan doen.

Wij als ondernemers zijnde, kunnen niet alles weten en kunnen. Je hebt ook een boekhouder/ accountant om je administratie te laten doen; je hebt ook personeel ingehuurd om bij drukte deze drukte op te kunnen vangen en geen omzet te verliezen. Als je lekkage hebt of een stroomstoring huur je daar ook een loodgieter of elektricien voor in.

Zo kun je ook zien dat er voor het plaatsen van een Facebook advertentie iets te leren valt. Facebook is namelijk een uitstekend medium voor lokale ondernemers maar je moet dan wel even weten welke gereedschappen je moet gebruiken en waar die gereedschappen liggen. Een eerste advies: hoe het voorlopig simpel en stel je verwachtingen niet te hoog.

Dus, als jij wilt dat er meer mensen door je deur komen van je:

salon, restaurant, kledingwinkel, kapperszaak, tandartsenpraktijk, schoenenwinkel, slagerij, schoenmakerij, stomerij, bloemenwinkel, electronicawinkel, bakker, pizzeria, brillenwinkel, drogisterij, parfumerie, bonbonnerie, rijwielwinkel, 
of wil jij als lokale ondernemer zoals...

loodgieter, tegelzetter, elektriciën, rioolontstopper, witgoed reparateur, kinderspeelparadijs, sport- of fitnessschool, of welke andere soort lokale onderneming dan ook...

Meer opdrachten van mensen binnen jouw lokatie


...Lees dan verder!

Er is geen betere manier om jouw lokale winkel of onderneming te promoten door het gebruik van de advertentiemogelijkheden in Facebook.

Je kunt bij Facebook niet alleen adverteren met een klein budget, je kunt je campagne aan- of uit zetten wanneer jij dat wilt (anders dan bij een billboard reclame) maar er is daarnaast ook een sociaal aspect dat een groot voordeel oplevert....

Jouw klanten kunnen helpen jouw winkel te promoten bij andere in hun sociale omgeving zoals familie en vrienden op Facebook en we weten allemaal hoe effectief mond-op-mond reclame is. Zien jouw klanten bijv. een aantrekkelijke aanbieding van jou dan zal die aanbieding snel binnen Facebook gedeeld worden en dát vergroot jouw advertentie bereik enorm. Denk bijv. aan de korting die je alleen zaterdag aanbiedt op een bepaald artikel; als mensen dit artikel zien en denken dat een van hun vrienden (of meerdere) dit artikel nodig hebben, dan zullen zij jouw bericht delen met deze (of alle) vrienden op hun Facebook account.

Daarnaast is het adverteren op Facebook voor een lokale winkel of onderneming is heel gemakkelijk. Veel gemakkelijker dan wanneer je nationaal of internationaal wil adverteren. Er is geen betere manier om jouw lokale winkel of onderneming te promoten door het gebruik van de advertentiemogelijkheden in Facebook. Facebook geeft veel voordelen, juist voor lokale ondernemingen.

Neem bijvoorbeeld dat je niet alleen kunt adverteren met een klein budget, je campagne aan- of uit zetten wanneer jij dat wilt (anders dan bij een billboard reclame) maar er is daarnaast een sociaal aspect......Jouw klanten kunnen helpen jouw winkel te promoten bij andere in hun sociale omgeving zoals familie en vrienden op Facebook en we weten allemaal hoe effectief mond-op-mond reclame is. Maar het is nog veel beter, want op Facebook adverteren voor een lokale winkel of onderneming is heel gemakkelijk. Veel gemakkelijker dan wanneer je nationaal of internationaal wil adverteren.

Waarom??

Het antwoord op deze vraag is duidelijk: omdat lokale ondernemers zoals winkeliers, kappers, schoenmakers en andere detaillisten en lokale ondernemers precies weten wie hun publiek is zodat zij deze gemakkelijk kunnen bereiken terwijl de rest van de ondernemingen daar veelal geen precieze weet van heeft. Zij zullen hun publiek moeten gaan zoeken. 

Lokale ondernemingen weten specifiek hun doelgroep en kunnen die dan ook gemakkelijk bepalen: hun doelgroep woont namelijk altijd dicht in de buurt van de winkel of andere lokale onderneming. Inplaats dat je jezelf suf moet gaan piekeren hoe doelgroepen te bepalen op basis van de verschillende interesses van je publiek, is dit al voor je gedaan!

Je weet immers dat ze in of in ieder geval in jouw stad of wijk wonen.

Zo gemakkelijk is het!

Als voorbeeld neem ik iemand die in meerdere landen producten verkoopt.

Als ik daarvoor een Facebook campagne wil gaan opzetten, en ondanks het feit dat ik slechts de 4 top landen selecteer, dan heb ik nog altijd te maken met een doelgroep die enorm groot is. IK zal dan ook een dilemma moeten gaan oplossen om mijn  doelgroep wat smaller te gaan maken want een doelgroep van 262 miljoen mensen is gewoon VEEL te groot.

local-facebook-advertising-img1

local-facebook-advertising-img2


Een eerste stap ga ik dan zetten door mijn  doelgroep te laten bestaan uit mensen die een bedrijf bezitten en mensen die bijv. geïnteresseerd zijn in marketing.

Wow, dat brengt mijn doelgroep naar een veel aanvaardbaarder niveau van 520.000. Dit is een aantal mensen die wellicht geïnteresseerd zijn in datgene wat verkocht wordt.

Voor lokale ondernemingen is dit allemaal niet nodig want de doelgroep is reeds bepaald!


Neem als voorbeeld mijn woonplaats...

De doelgroep ziet er goed uit en is vooraf al gedefinieerd, ik hoef niets anders te doen dan de locatie te bepalen en ik ben klaar om van start te gaan.

Niets geen moeilijk gedoen met het uitzoeken waar mijn  klanten precies zitten; ik weet namelijk waar zij zich bevinden. In mijn directe omgeving!

local-facebook-advertising-img3

Facebook heeft zelf onlangs een specifieke doelstelling opgenomen voor lokale bedrijven:

local-facebook-advertising-img4

En als het om doelbepaling gaat....je kunt zelf specifiek een straat adres ingeven en dan een radius rondom bepalen.

local-facebook-advertising-img5

Je kunt nu zelf bepalen of je iedereen binnen je aangegeven lokatie wil bereiken of dat je de mensen wilt bereiken die echt in dit gebied wonen (gebaseerd op hetgeen zij hebben ingevuld in hun Facebook profiel), of je kunt aangeven of je mensen die onlangs binnen de lokatie zijn geweest en mensen die naar deze lokatie reizen.

Dit is uiteraard enorm handig voor verschillende soorten lokale ondernemers. Run je een restaurant, dan wil je gewoon iedereen binnen je bepaalde lokale doelgroep opnemen, maar wellicht dat je speciale acties of campagnes wil doen voor mensen die naar of binnen je locatie reizen zoals speciale kortingsacties. Je kunt die groep specifieke kortingsacties aanbieden door je doelgroep op die manier te bepalen. Je kunt op bepaalde tijden een korting aanbieden omdat je weet binnen welke tijd deze mensen binnen jouw lokatie zijn.

local-facebook-advertising-img6

Nu je begrijpt hoe je je lokale markt kunt bereiken doormiddel van doelgroep bepaling, laten we nu eens kijken naar de verschillende methodes om jouw publiek daadwerkelijk naar je winkel te 'lokken'.

1. Laat je publiek weten dat je er bent

Als je door je nieuwsberichten scrollt dan is het aannemelijk dat je stopt en een bericht leest dat speciaal voor jou geschreven is. Het is nl. aannemelijk dat je attentie getrokken wordt door een advertentie met de naam van je stad of dorp waar je woont in de tekst. Die advertentie lijkt je dan relevanter dan andere.

Als je dus gaat adverteren op Facebook voor een lokale markt, gebruik dan de naam van de stad in je advertentie. Laat mensen weten waar je gevestigd bent. Ga hier beslist niet aan voorbij want dit geeft een behoorlijke aantrekkingskracht

In deze advertentie laat Aperol Spritz je weten dat zij te vinden zijn  in Tilburg . Niet alleen dat het Aperol team te vinden is maar er wordt.  Er wordt specifiek gesproken over het centrum van Tilburg.

local-facebook-advertising-img7

Hieronder, zegt Shipt  dat zij gaan uitbreiden in Austin, niet allen dat zij gaan uitbreiden!

local-facebook-advertising-img8

In de advertentie van Verlocal wordt gesproken over “Spark Your Creativity with DIY Classes in Austin”. Evenzo als het voorbeeld met Galvani, is dit een prima voorbeeld om de aandacht van mensen te trekken in Austin, te meer omdat de klassen gegeven worden in Austin en dit niet zomaar een advertentie is, bestemd voor iedereen en die buiten beschouwing gelaten kan worden

local-facebook-advertising-img9

local-facebook-advertising-img10

Bedenk je zelf nu hoe effectiever de onderstaande advertentie zou zijn als er bijv. zou staan " Austiness- stop met wachten in de rij voor een salade. Daarbij leg je dan duidelijk weer het accent op de lokale markt.

De advertentie zal dan veel meer aandacht trekken!

Het moraal van dit alles: gebruik de naam van je stad in je advertentie.
Het voegt een specifiek karakter toe aan je advertentie.

Post je wel eens berichten op je Facebook pagina voor jouw lokale onderneming?

2. Gebruik de "promoot dit bericht" knop

…onder het bericht om je bericht aan meer mensen te laten zien.

local-facebook-advertising-img11

local-facebook-advertising-img12

Je kunt een bericht al "boosten" voor een bedrag van enkele euro's. het enige dat je specificeert is je doelgroep en de naam van je stad.

Gemakkelijker kan het bijna niet. merk je dat je advertentie goed loopt en krijg je goede en positieve feed back, dan kun je de volgende keer wat gaan opschalen. Je gaat dan wat meer budget besteden aan een advertentie. 

Je loopt bij dit alles weinig risico want je kunt steeds en ten alle tijde je promotie pauzeren of stoppen. Uiteraard stopt dan ook de betaling aan Facebook en wordt je bericht, buiten je eigen pagina en de pagina van vrienden, niet mee getoond.

Promoot de zaken die interessant kunnen zijn voor je publiek en kijk welke de reacties zijn om daar op verder te kunnen gaan werken.

local-facebook-advertising-img13

Greyhound Tavern, een restaurant in Ft. Mitchell, KY, wilde mensen in de omgeving laten weten dat zij een speciale Bloody Mary Bar hadden toegevoegd.

Kijk naar de betrokkenheid en naar het aantal mensen dat het bericht heeft gedeeld (67!).

Door het delen van het bericht wordt je publiek een stuk breder. Heb je dus een interessante aanbieding, laat jouw klanten het weten. Zij –jouw klanten- zullen dit delen en aan anderen laten weten en daar zit jouw winst. Die mensen bereik je namelijk helemaal voor niets.

De voorbeelden zijn  weliswaar voorbeelden uit de VS maar deze methoden werken evengoed voor jou. Het gaat er om dat jij je publiek weet te bereiken.

We zijn  allemaal nieuwsgierig en pikken graag een korting of een speciale actie mee!

local-facebook-advertising-img14

Justine’s Brasserie, een restaurant in Austin, TX, wilde haar publiek laten weten dat zij een nieuw verrassend dessert op de menu kaart hadden gezet...

Mensen hebben het bericht, zoals te verwachten, gedeeld en het gevolg daarvan is dat er veel meer klanten kwamen dan uiteindelijk verwacht. Je appelleert aan de nieuwsgierigheid van jouw publiek. 

DIT WERKT!!

Heb je een restaurant, laat je dagelijks menu zien in een bericht. Ben je een beauty salon, laat dan foto's zien van voor- en na; mensen vinden dit fantastisch. Stel een bericht op met een klant review; de beleving van een andere klant wordt door anderen zeer gewaardeerd.

De mogelijkheden zijn, als je er over nadenkt, eindeloos.

Post gewoon wat interessants en kijk hoe jouw publiek er op reageert. Het is ook een kwestie van uitvinden waar je de meeste respons op krijgt, waar jouw publiek het meeste op reageert. Reageren zij op een korting, reageren zij op jouw uitbreiding van het menu, reageren zij op speciale bonus aanbiedingen, reageren zij op een post die jij op Facebook hebt gezet, dan ben je op de goede weg.

3. Maak een evenement

Het creëren en laten lopen van Facebook advertenties voor een evenement is een fantastische manier om mensen naar je onderneming te krijgen.

Heb je bijvoorbeeld een bedrijf dat auto's verkoopt, organiseer een zondag familie festival op je terrein. Geef gratis hapjes en drankjes en zorg voor plezier voor de kinderen. Huur een springkussen. Kinderen vinden dit prachtig en ouders zullen daardoor langer bij je blijven. Dit zal er voor zorgen dat mensen naar je onderneming komen en de volgende keer als zij een auto gaan kopen, zullen zij zich jouw onderneming zeker herinneren. 

Het beste gedeelte van het maken van een evenement is dat als mensen eenmaal komen, zij ook foto's maken en die gaan posten op Facebook en andere sociale media. Zo bereik je een nog groter publiek want in de nieuwsberichten van jouw vrienden verschijnt dan jouw evenement.

Sally is aanwezig bij de 10e verjaardag van Key Bar’s 10"

… evenementen zijn fantastisch voor mond op mond reclame!.

Als je een evenement gaat houden, zorg er dan voor dat mensen een reden hebben om jouw evenement bij te wonen. Biedt speciale kortingen aan, gratis hapjes en drankjes, zorg voor een thema en creëer een feestje!

4. Biedt kortingen aan

Een fantastische wijze om aandacht te trekken op de lokale markt is om gratis promoties te doen of speciale kortingen te geven.

Heb je een bar, cafe of restaurant, promote special "dal" uren waarbij aantrekkelijke korting wordt gegeven.

Heb je een kapsalon, biedt mensen extra korting aan op uren dat het normaliter niet druk is. Verleidt jouw klanten om juist op die tijd te komen door producten op die tijden te verkopen met een extra korting.

Zorg er voor dat jouw klanten in jouw klantenbestand komen te staan. Leg gewoon wat kaartjes neer waarop mensen hun naam en email kunnen invullen die ze vervolgens in een glazen bol kunne deponeren. Uit alle kaartjes worden dan vervolgens mensen gekozen die bijv. een waardecoupon krijgen. Sla alle gegevens van de kaartjes op zodat je jouw klanten ook kan bereiken via een eenvoudige email.

Ben je bijvoorbeeld een dienstverlener, biedt speciale diensten of services aan. Mensen die op zoek zijn naar dit soort diensten (en hier specifiek naar een tandarts) zullen beslist reageren op de advertentie omdat het als een promotie gebracht wordt.

Zelf als je kosten neutraal kan werken om ze in jouw onderneming te krijgen, dan nog haal je voordeel. Zij zullen zich jou herinneren en de kans is groot dat zij terug zullen komen als klant.

Bedenk wat je gratis wilt weggeven of hoeveel korting je kunt bieden als ze klant bij jou gaan worden. Spreek mensen aan op het feit dat er veel uit de basisverzekering betaald wordt; laat mensen zien wat mogelijk is.

Heb je bijvoorbeeld een kapsalon, maak een special evenement waarbij je mensen leert hou zij gemakkelijk zelf hun haar dagelijks kunnen doen. Heb je een bar of een cafe, vier feestdagen of de verjaardag van je onderneming.

Er zijn zo veel mogelijkheden dat het onmogelijk is hier alle op te noemen. Wees creatief, spreek er met andere over om je ideeën te testen. Zo heb je de grootste kans op succes.

local-facebook-advertising-img17

local-facebook-advertising-img16

Het beste gedeelte van het maken van een evenement is dat als mensen eenmaal komen, zij ook foto's maken en die gaan posten op Facebook en andere sociale media. Zo bereik je een nog groter publiek want in de nieuwsberichten van jouw vrienden verschijnt dan jouw evenement.

Sally is aanwezig bij de 10e verjaardag van Key Bar’s 10"

… evenementen zijn fantastisch voor mond op mond reclame!.

Als je een evenement gaat houden, zorg er dan voor dat mensen een reden hebben om jouw evemenet bij te wonen. Biedt speciale kortingen aan, gratis hapjes en drankjes, zorg voor een thema en creëer een feestje!

5. Creëer content waar mensen nut van hebben

Het creëren van content die een beroep doen op jouw lokale markt is ALTIJD een geweldige manier om aandacht te vangen van mensen.

local-facebook-advertising-img18

Content kan geschreven worden in de vorm van een blog maar kan ook in de vorm van bijv. een video presentatie die je deelt op Facebook.

Het maken van advertenties op basis van (video) content is fantastisch voor alle markten en in het bijzonder voor makelaars. Bovendien is het erg simpel en de camera op je mobiele telefoon is daar ook geschikt voor. Maak simpel een filmpje van 10 seconden en laat zien wat je doet, waar je gevestigd bent en wat je aanbieding is.

Hiernaast een prachtig voorbeeld van Pauly Presley Realty:

In plaats van advertenties die mensen vragen of zij bereid zijn om een huis te  kopen of verkopen  (de meeste mensen hebben niet die specifieke behoefte op dit moment), geven ze gewoon nuttige inhoud die je kunt gebruiken bij het verkopen van je huis.

The Definitive Guide to Austin’s Dog Friendly Businesses”.

Ben je eigenaar van een sportschool of een personal trainer, plaats dan een nuttige inhoud die mensen laat zien op welke plaatsen je het beste buiten de stad kan trainen.

Heb je een restaurant maak een lijst van de beste happy hour plaatsen in de stad (en graag ook die van jezelf):).

Zoals u zien kunt, zijn de mogelijkheden eindeloos voor lokale ondernemingen om de invloed van Facebook reclame te gebruiken.

Op het moment dat je je eerste campagne gaat maken, bepaal dan voor je zelf op[ welke wijze je wilt presenteren en wat je naar buiten wilt brengen. Vergeet in ieder geval niet de onderstaande punten:

  • Gebruik je de juiste naam van je stad/ wijk in je bericht?
  • Geef je mensen een reden bij je langs te komen en actie te ondernemen (een korting bijv.).
  • Geef je eerst waarde in de vorm van content (inhoud)?

Ik ben benieuwd naar je succes verhaal!

Ben je geïnteresseerd om meer te weten te komen over het adverteren op Facebook voor lokale ondernemingen, lees dan ook dit! Het helpt je verder en zorgt ervoor dat je niet in de frustraties en irritaties verzeild raakt waar velen wel in verzeild raken. Lees hier verder....