Alles over adverteren op Facebook - The Consultant
The Consultant
Bezoek ons ook op Facebook

Alles over adverteren op Facebook

Facebook ROIHeeft adverteren op Facebook zin? Levert het een positieve ROI (Return on Investment) op? Het antwoord is: ja. Mits je het goed aanpakt. Facebook en andere sociale media kunnen bijdragen op drie belangrijke vlakken: Service, Branding en Commerce.

Service (webcare)

Omdat Facebook jouw organisatie in staat stelt om op een laagdrempelige manier fans te informeren en interactie met hen te hebben, is het ook een zeer geschikt kanaal om service te verlenen. Door de conversatie die er ontstaat, zijn bedrijven in staat om feedback en tips van klanten en fans te verzamelen. Je kunt fans die vragen hebben over de diensten en producten oplossingen of meer informatie bieden. Gebruikers verwachten steeds meer dat er (snel) wat gebeurt met hun vragen, klachten of opmerkingen op Facebook. Om dit effectief te doen is het van groot belang te bepalen waar de verantwoordelijkheid hiervoor ligt binnen de organisatie. Hoe je webcare het beste kunt verlenen via Facebook ligt buiten de scope van deze handleiding, dat gaat uitsluitend over Facebook advertising. Maar het is een belangrijk aandachtspunt als je als organisatie actief bent op Facebook.

Branding

Onder branding worden het vergaren en vergroten van de naamsbekendheid, merkbetrokkenheid en voorkeur verstaan.

Naamsbekendheid

Actief zijn op het netwerk waar een groot deel van jouw doelgroep tijd doorbrengt, kan jouw organisatie helpen om de naamsbekendheid te vergroten en deze doelgroep op een effectieve en kostenefficiënte manier te bereiken met content. Door mensen als fan aan je te binden ben je in staat om hen te bereiken op een laagdrempelige manier. Bovendien kan je interactie met je fans hebben. Facebook is een uitstekend middel om interessante en leuke nieuwtjes, artikelen, aankondigingen, evenementen, presentaties en video’s te delen met de fans. Zo kan je fans informeren, boeien en de band met ze versterken. De belangrijkste beweegreden voor consumenten om fan te worden is ‘op de hoogte blijven van het merk’. ‘Fan zijn’ van een Facebook-pagina van een merk stelt consumenten in staat om bestaande associaties met het merk te herzien en te versterken. Nieuwe informatie wordt gebruikt om aankoopbeslissingen te verantwoorden. Onderzoek van de Innsbruck University School of Management toont aan dat Facebook een positief effect heeft op de naamsbekendheid (brand awareness) en aankoopintentie.

Merkbetrokkenheid & voorkeur

Leidt interactie van een consument met een merk op Facebook tot een hogere merkbetrokkenheid? Het antwoord is ja. Dit toont onderzoek van Social Embassy aan. Een belangrijke conclusie als je kijkt naar de toegevoegde waarde van Facebook. Een interessant inzicht is dat: hoe vaker interactie, hoe hoger de merkbetrokkenheid. Zo geeft meer dan 1/3 van de fans van HTC Nederland aan dat de betrokkenheid tot het merk toegenomen is sinds zij fan zijn. Stimuleren van interactie (engagement) werkt dus.

Wat ook heel interessant is, is dat ook passieve participatie (men leest de berichten, maar reageert hier niet op) al een positief effect heeft. Ook onderzoek van Blossom toont aan dat passieve fans (die dus wel je berichten zien, maar er geen interactie mee hebben) een onverwacht waardevolle consumentengroep zijn. Zij hebben ook een positiever merkbeeld dan niet-fans. Dat deze fans niet actief deelnemen of interactie hebben op de fanpagina wil dus niet zeggen dat jouw aanwezigheid op Facebook geen invloed heeft op hun merkbeeld. Vergeet ze dus niet! Een relevante fanbase opbouwen op Facebook kan dus leiden tot hogere naamsbekendheid, merkbetrokkenheid, -voorkeur en aankoopintentie.

Indirecte effecten

Onderzoek van Comscore toont aan dat gebruikers die Facebook ads zien vaker in Google zoeken op de bedrijfsnaam van de adverteerder. Ook bezoeken ze de website vaker en zoeken ze minder naar concurrenten. Bovendien zijn deze gebruikers eerder geneigd om de nieuwsbrief van de adverteerder te openen.

Onderzoek van Millward Brown Digital toont verder aan dat 46% van de holiday shoppers in 2013 Facebook gebruikte ter inspiratie en voor het opzoeken van deals en acties. Hierbij genereert Facebook dus een vraag naar producten. De aankoop vindt echter niet via Facebook plaats. Het dus belangrijk om te beseffen dat een deel van de ROI buiten Facebook plaatst vindt en dus indirect is.

Commerce: het genereren van traffic, leads en sales

Onderzoek: Facebook advertising wordt ondergewaardeerd vanwege last-click attribution

In de online advertentiewereld is het gebruikelijk om de de conversie (sale of lead) toe te wijzen aan de laatste klik (last-click attribution). Maar voor een gebruiker overgaat tot een conversie is hij of zij vrijwel altijd met meerdere bronnen in aanraking gekomen die ook (mede)verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke conversie. Deze alleen toewijzen aan de laatste klik geeft dus een vertekend en incompleet beeld. Een zeer uitgebreid onderzoek van Datalicious waarbij gebruik wordt gemaakt van multi-touch attribution (hierbij krijgen alle bronnen die bijdragen aan de conversie een waarde en niet alleen de laatste) toont aan dat display advertenties waaronder Facebook veel beter presteren dan wanneer er enkel wordt gekeken naar de laatste klik (die veel minder vaak van Facebook komt). Ook wordt hierbij het effect op andere kanalen zoals search onderstreept.

Twee conclusies uit het rapport:

  • Facebook and display advertising are significantly undervalued and on average deliver 830% more revenue than anticipated once measured accurately with multi-touch attribution.
  • While Facebook and display advertising do generate clicks, they are not typical direct response channels, but instead indirectly influence conversions and build awareness that is then captured further down the purchase path by other channels such as search.

Naast de indirecte effecten kan Facebook ook zeer grote directe effecten genereren in de vorm van verwijzend verkeer (traffic) en leads en sales.

Verwijzend verkeer

Facebook en social media zijn steeds meer verantwoordelijk voor het genereren van verkeer naar websites. Waar voorheen search (lees: Google) veruit de belangrijkste verkeersbron was, is deze rol tegenwoordig weggelegd voor social. Uit onderzoek van Shareaholic blijkt social meer verkeer naar de websites van uitgevers genereert dan search.

Leads

Facebook is uitstekend geschikt voor het genereren van leads. Leads zijn mogelijke nieuwe klanten voor een bedrijf waar je contactinformatie (zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer) van hebt verzameld. Het doel is natuurlijk om deze leads uiteindelijk om te zetten in sales: klanten dus. De daadwerkelijke verkoop vindt dan vaak buiten Facebook plaats. Het conversiepercentage van e-mail is bijvoorbeeld hoger dan die van search en social media (Bron: Monetate). De juiste inzet van Facebook kan leiden tot het vullen van een e-maildatabase. Door middel van de slimme inzet van Facebook advertising – eventueel in combinatie met een app – kun je effectief leads genereren. Zo is Facebook voor het B2B softwarebedrijf Marketo zelfs de grootste bron voor gekwalificeerde leads (zie deze case study). Bovendien tegen een lagere prijs dan andere kanalen. Hoe? Ze vragen fans om hun contactgegevens in ruil voor een gratis ebook, die ze weggeven op Facebook en adverteren dit heel gericht.

Op zoek naar nog een praktijkvoorbeeld? Hier lees je hoe Visdeal.nl binnen 6 weken meer dan 11.000 leads genereerde via Facebook en WhatsApp. 

Sales

Kan je verkopen en omzet genereren via Facebook? Het is antwoord is simpel: ja. Alhoewel dit voor het ene bedrijf eenvoudiger is dan voor een ander. Dat heeft o.a. te maken met het type product en de branche waarin je actief bent. Evenals met de aankoopprijs en de duur van de aankoopcyclus. Het al eerder aangehaalde onderzoek van Social Embassy toont niet alleen aan dat regelmatige interactie met een merk op Facebook leidt tot een hogere merkbetrokkenheid, maar ook dat koopintentie positief wordt beïnvloedt. Zo geeft 14% van de C&A fans aan dat ze meer zijn gaan kopen bij de winkels sinds ze fan zijn geworden. En uit onderzoek van EngageSciences blijkt dat actieve fans 20 tot 30% meer geneigd zijn om iets van je te kopen. Deze conversie is deels offline en moeilijker te meten. Maar daar waar de conversie online plaats vindt, zoals bij ecommerce, is een positieve ROI goed door te meten en te realiseren. En dat is niet alleen voor de grote merken weggelegd.

Op zoek naar een praktijkvoorbeeld? Zie hierboven een screenshot van een campagne die we onlangs hebben gedraaid voor een webshop. Een investering van net iets minder dan €6.500 resulteerde in een omzet van meer dan €600.000! Dat is een ROI (of nauwkeuriger gezegd ROAS oftewel Return On Ad Spend) van 9.369%.  Helaas lukt dit ons en waarschijnlijk helemaal niemand niet bij iedere campagne maar het geeft wel de kracht van Facebook als verkoopkanaal aan. 

Niet alleen voor grote organisaties

Ook kleinere organisaties kunnen Facebook succesvol inzetten. Dat bewijst bijvoorbeeld Hamam Het Oosten (zie de case van Wouter Kleinsman), een wellnesscentrum uit Hengelo. In het verleden testten ze weinig succesvol met de inzet van Groupon. De inzet van Facebook bleek een stuk succesvoller. Middels een gerichte advertentiecampagne wisten ze in korte tijd meer dan 100 coupons t.w.v €109,- te verkopen op Facebook en zo meer dan €10.000 aan omzet te genereren. Het advertentiebudget? Net iets meer dan 200 euro. Facebook biedt dus ook goede mogelijkheden voor lokale ondernemers. Juist door de geavanceerde targetingmogelijkheden (zie Hoofdstuk 4), waardoor je jouw doelgroep per locatie goed kunt afbakenen en heel gericht kan benaderen.

Hoofdstuk 2: De Facebook Sales Funnel

FB Sales FunnelAdverteren op Facebook kent drie verschillende fases: Audience, Engagement en Conversion. Deze drie fases zijn met elkaar verbonden en versterken elkaar en vormen samen de Facebook Sales Funnel.

Facebook Sales Funnel

Audience: bouw een relevante fanbase op

De eerste fase is Audience en gaat over het opbouwen van een relevant publiek voor jouw pagina, event of app. Relevant betekent hier: dat ze uiteindelijk geneigd zijn om jouw product of dienst af te nemen, in de doelgroep vallen of effect kunnen uitoefenen op degenen die de uiteindelijke aankoopbeslissing neemt. Hierbij gaat het dus niet alleen om kwantiteit (zoveel mogelijk fans of installs) maar juist ook om kwaliteit van de fanbase.

Je hebt zeker een bepaalde kwantiteit nodig om voldoende bereik te creëren. Maar als deze fans en app installs van ‘lage kwaliteit’ zijn dan heb je er niks aan. Het is bijvoorbeeld mogelijk om in bulk fans op te kopen, maar dit betreft vaak nepaccounts of accounts uit landen zoals India, Pakistan of Egypte die tegen betaling fanpagina’s liken. Niet doen dus! Om een relevante fanbase op te bouwen is het aan te raden om te beginnen met hen die jou al het beste kennen: je huidige ambassadeurs, klanten en bezoekers van je site. Deze kan je gemakkelijk en heel precies bereiken met Custom Audiences (zie Hoofdstuk 4: Targetingopties).

Engagement: bereik je fans en bied toegevoegde waarde met goede content

Om deze fans regelmatig te bereiken en zo de merkbetrokkenheid te vergroten, is het van cruciaal belang dat er aandacht wordt besteed aan goede content. Goede content zorgt er voor dat je jouw fans regelmatig bereikt met updates. Gemiddeld bereikt een fanpagina slechts 5% tot 25% van haar fans organisch. Dat komt doordat Facebook de hoeveelheid berichten in het nieuwsoverzicht filtert en lang niet alle beschikbare nieuwsberichten aan de gebruikers laat zien. Om het bereik significant te verhogen is adverteren een goede keuze.
De fans enkel en alleen bombarderen met promotionele boodschappen en acties om zo snel mogelijk zo veel mogelijk producten te verkopen heeft alleen een beperkt effect op de korte termijn. De verworven fans haken dan af, unliken de pagina en het (organische) bereik van je pagina zal steeds verder afnemen. Het is de kunst om de fans te blijven binden en boeien, ook in de periode dat ze niet overwegen om jouw product te kopen. Zo bied je het gehele jaar toegevoegde waarde voor de fans. Dit doe je door ook interessante, leuke en niet-commerciële updates in je contentstrategie op te nemen. Goede content is dus de basis van deze fase. Deze content kan je versterken maar niet vervangen met advertenties. De interactie die hierdoor ontstaat heeft een positief effect op het bereik van de pagina en stelt je in staat om effectief over te gaan naar de laatste fase: conversie.

Conversion: genereer leads en sales

De eerste twee stappen zijn het fundament en de basis van een succesvolle strategie. De derde stap is het generen van leads en sales. Dit kan je het beste realiseren door je aanbieding alleen te vertonen aan mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je product. Zo voorkom je dat je jouw fans vermoeid met niet-relevante commerciële updates. Dit is te realiseren door goed gebruik te maken van de juiste advertentievorm (in hoofdstuk 3 vind je een overzicht van alle advertentievormen) in combinatie met de juiste targeting; zoals custom audiences, retargeting of interssetargeting (hoofdstuk 4). De precieze inhoud van een conversie kan verschillen, maar kan o.a. het inschrijven voor een nieuwsbrief, het achterlaten van contactinformatie (lead), het downloaden van een whitepaper of een aankoop op jouw site inhouden.

De belangrijkste KPI’s per fase

Om te bepalen of je advertentiecampagnes succesvol zijn, is het aan te raden om je te focussen en gebruik te maken van KPI’s. KPI’s (Key Performance Indicators) zijn variabelen om prestaties te analyseren. Hiermee kan je jouw resultaten beoordelen en vergelijken. Het is belangrijk te weten dat iedere fase uit de Facebook Sales Funnel andere KPI’s heeft. Focus, analyseer en vergelijk per doel op deze KPI’s. De rest is minder van belang. Het is heel leuk dat je een hoge CTR of lage CPC hebt, maar als dit niet resulteert in nieuwe fans, in bereik of conversies, dan heb je er helemaal niks aan. De belangrijkste KPI’s per doel zijn:

Audience: hierbij gaat het om het opbouwen van een relevante fan en install base. Richt je hierbij dus op het aantal nieuwe fans voor je pagina en installs voor je app en de kosten die je maakt om dit te realiseren (Cost per Fan/Install). Ook is het goed om uit te rekenen hoeveel fans je uit jouw doelgroep hebt: de fanpenetratie. De fanpenetratie geeft jouw fanbase t.o.v. de totale doelgroep als percentage weer. Bijvoorbeeld: als jouw doelgroep alle gebruikers met bepaalde interesses uit een specifieke plaats zijn en die heeft een omvang van 10.000, en je hebt 4.000 fans dan is jouw fanpenetratie 40% (4.000/10.000 * 100%).

Engagement: hierbij draait het erom jouw doelgroep te bereiken en te boeien. KPI’s om dit goed te meten zijn het unieke bereik (hoeveel verschillende mensen heb je bereikt), de frequentie (hoe vaak heb je jouw doelgroep bereikt in een bepaalde periode), het aantal interacties (kliks, likes, reacties en shares) en de kosten die je per interactie kwijt bent (Cost per Engagement).

Conversion: het genereren van sales en leads. Hier draait het om aantal conversies, de kosten die je maakt per conversie (Cost per Conversion) en de opbrengst die het genereert waardoor je de ROI (opbrengst vs. kosten) kan berekenen.

In een tabelvorm de KPI’s per fase:

FaseKPI’s 
AudienceAantal nieuwe fans/installsKosten per fan/installFanpenetratie
EngagementBereik & frequentieAantal interactiesKosten per interactie
ConversionAantal conversiesKosten per conversieOpbrengst (ROI/ROAS)

Iedere campagne valt in één van deze drie fases (audience, engagement of conversion) en reken je af op de relevante KPI’s die bij deze fase horen.

Hoofdstuk 3: Alle verschillende Facebook-advertenties op een rij

FB advertentievormenFacebook biedt verschillende advertentievormen aan. In dit hoofdstuk worden ze stuk voor stuk toegelicht en ik geef aan in welke fase van de Sales Funnel je ze het beste kan gebruiken.

De 12 verschillende advertentievormen

Facebook kent 12 verschillende soorten advertenties:

1. Page Like Ads
2. Link Ads
3. Carousel Ads
4. Dynamic Product Ads
5. Photo Ads
6. Video Ads
7. Text Ads
8. Lead Ads
9. Offer Ads
10. Event Ads
11. Mobile App Ads
12. Desktop App Ads

#1: Page Like Ads

Page Like Ads zijn advertenties die als doel hebben om meer likes (fans) voor je pagina te krijgen. Ze bestaan uit een afbeelding, titel en een like-knop waarmee gebruikers meteen jouw pagina kunnen liken. Page Like Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop.

Facebook Vind ik leuk advertentie

#2: Link Ads

Is verkeer genereren naar jouw website jouw doel? Zet dan Link Ads in. Deze advertenties bestaan uit een beschrijving, linkfoto, linktitel, linkbeschrijving en een optionele Call to Action button zoals ‘Shop Now’, ‘Sign Up’ of ‘Learn More’. Ook bevat de advertentie een Like button als deze vertoond wordt in het nieuwsoverzicht aan niet-fans.
Facebook Link Ad
Link Ads verschijnen zowel in het nieuwsoverzicht als aan de rechterzijde op desktop. Link Ads die in het nieuwsoverzicht verschijnen moeten altijd gelinkt zijn aan een pagina. Aan de rechterzijde is het ook mogelijk om te adverteren zonder een Facebook-pagina.

Facebook Link Ad Desktop

#3 Carousel ads

Begin 2015 zijn voor alle gebruikers de carousel ads gelanceerd. Met deze vorm van adverteren kun je 3 tot 5 producten in één advertentie kwijt. Deze verschillende foto’s worden in carousel formaat vertoond. Met behulp van de Power Editor kun je deze advertenties samenstellen en zo perfect je producten onder de aandacht brengen. Carousel Ads zijn voor iedere adverteerder beschikbaar via de Power Editor.
Facebook Carousel Ads
Sinds mei 2015 verschijnen de Carousel Ads ook op de mobiele versie.
Facebook Carousel Ads Mobiel

#4: Dynamic Product Ads

Met Dynamic Product Ads kan je geautomatiseerd advertenties op Facebook maken aan de hand van producten die men op jouw website of in jouw app hebben bezocht. Dynamic Product Ads worden weergegeven als Carousel Ads of Link Ads en kunnen zowel in het nieuwsoverzicht als de rechterzijde vertoond worden. Het grote voordeel is dat je geen afzonderlijke advertenties per product hoeft te worden aangemaakt maar dit wordt automatisch gedaan op basis van de producten die bekeken zijn en een template. Zo worden de advertenties dynamisch gepersonaliseerd voor iedere klant wat de relevantie enorm ten goede komt.

Facebook Dynamic Product Ads

Wat moet je doen om Dynamic Product Ads in te zetten?
1. Upload jouw product catalogus naar de Business Manager
2. Pas je retargeting pixel aan zodat die Product ID’s meeneemt
3. Creëer een creative template die dynamisch worden ingevuld op basis van de productcatalogus

Meer informatie over het opzetten van Dynamic Product Ads kan je hier vinden.

#5: Photo Ads

Als je interactie wilt genereren dan zijn Photo Ads een goede keus. Photo Ads bestaan uit een grote foto plus een beschrijving van maximaal 90 karakters. Photo Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop.
Facebook Fotoadvertenties

Link Ads vs. Photo Ads met link

Sommige adverteerders die kliks naar hun website willen genereren zetten Photo Ads in met een (verkorte) link in de beschrijving (optie 2) i.p.v. Link Ads (optie 1). Als je doel is om kliks te genereren is het aan te raden om Link Ads in te zetten. De CTR van deze advertentievorm ligt veel hoger en de CPC ligt veel lager dan als je Photo Ads met link inzet.

Facebook Link Ads vs Photo Ads

#6: Video Ads

Als je video’s wilt promoten dan kies je voor Video Ads. Deze advertentie bestaat uit een video van maximaal 1 GB en een beschrijving. Video Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop.
Facebook Video Advertenties

Je kan op het eind ook verschillende call to actions toevoegen aan de video (bijv: ‘Watch more’). Deze call to action kan linken naar een zelfgekozen bestemming.

Let op: met Video Ads uploadt je video’s direct op Facebook. Als je video’s van Youtube wilt promoten dan zet je Link Ads waarin je linkt naar de Youtube video in. Het direct uploaden naar Facebook is veel effectiever als je zoveel mogelijk videoviews wilt genereren.

#7: Text ads


Als je een paginabericht wilt promoten die enkel bestaat uit tekst dan kies je voor Text Ads. Deze kan bestaan uit maximaal 500 karakters maar wordt afgekapt met een ‘lees meer knop’ na 150 karakters. Tekstadvertenties verschijnen zowel op mobiel als desktop. In de praktijk blijkt dat deze advertentievorm vrijwel nooit wordt ingezet.

#8: Offer Ads

Offer Ads (aanbiedingen) zijn uitermate geschikt om gebruikers te verleiden tot het maken van een (online) aankoop en dus voor het genereren van extra omzet en verkopen. Beheerders van een pagina kunnen ook instellen wanneer de gebruikers die een Offer hebben geclaimd een herinnering ontvangen. Bovendien kan je een limiet stellen aan het aantal geclaimde aanbiedingen.

Facebook aanbiedingen
Facebook-gebruikers die een aanbieding claimen door op de knop ‘Aanbieding ontvangen’ te klikken, ontvangen een e-mail met daarin uitleg over de actie en eventueel een specifieke kortingscode. Deze kunnen ze online of offline gebruiken om de aanbieding te verzilveren. Facebook Offers worden maar mondjesmaat ingezet in Nederland maar kunnen zeer effectief zijn in het genereren van (online) verkopen. Door middel van speciale kortingscodes is de effectiviteit van deze advertenties zeer goed vast te stellen.

#9: Lead Ads

Facebook Lead Ads is de nieuwste advertentievorm van Facebook. Het is specifiek om leads (ingevulde formulieren) te genereren binnen Facebook.

Leads verzamelen met deze advertentievariant werkt heel simpel:

1. Mensen klikken op de lead ad in hun nieuwsoverzicht
2. Het formulier wordt automatisch gevuld met de data die Facebook al heeft (naam, emailadres, telefoonnummer etc.)
3. De gebruiker klikt op verzenden indien akkoord en je hebt een lead.

Facebook Lead Ads

Deze vorm van adverteren maakt het ontzettend eenvoudig om gekwalificeerde leads via Facebook te verzamelen. Wil je meer weten over het opzetten van Lead Ads? Lees dan het uitgebreide Nederlandstalige overzicht van Geheim van de Smith.

#10: Event Ads

Facebook Event AdsEvent Ads zijn zeer geschikt om je (offline) evenementen onder de aandacht te brengen van je doelgroep en het aantal deelnemers te vergroten. Ze bestaan uit een grote omslagfoto, een titel, beschrijvende tekst, een adres, en een knop waarmee gebruikers meteen kunnen aangeven dat ze je evenement bezoeken. Als ze dat doen verschijnt het evenement ook in hun Facebook-agenda en krijgen ze daar een herinnering van. Tevens geven de Event Ads aan hoeveel personen al hebben aangegeven bij het evenement aanwezig te zijn. Event Ads verschijnen zowel op de desktop (nieuwsoverzicht en rechterzijde) als in het mobiele nieuwsoverzicht. Om een Event Ad aan te kunnen maken dient de pagina eerst een evenement op de Facebook-pagina te hebben aangemaakt, anders kan je dit type advertentie niet selecteren.

#11: Mobile App Ads

Er zijn twee types Mobile App Ads:

  • Install Ads gericht op het genereren van downloads/nieuwe gebruikers
  • Engagement Ads gericht op de gebruikers die de app al hebben geïnstalleerd.

Mobile App Install Ads verschijnen alleen in het mobiele nieuwsoverzicht van gebruikers en leiden meteen naar de Google Play of iTunes store. Hiermee is dit type Facebook-advertenties uitermate geschikt voor het genereren van nieuwe downloads van je mobiele app of meer interactie onder je huidige gebruikers. De targeting is per verschillend merk of type iPhone/iPad en besturingssysteem (Android of iOS) in te stellen. Je kunt er ook voor kiezen om de advertenties alleen te laten zien als de gebruiker gebruik maakt van een Wifi-verbinding. Als je precies wilt meten hoeveel downloads deze advertenties genereren is het wel noodzakelijk om je App te registreren bij Facebook en de SDK code in de broncode van de app te plaatsen. Meer informatie hierover vind je in het Developers Center van Facebook.

Facebook Mobile App Ads

Uit onderzoek van Localytics blijkt dat 66 procent van de gebruikers een app maar één tot tien keer gebruikt. Met Mobile App Engagement Ads is dit probleem te verhelpen. Je kunt deze inzetten om de interactie en conversie onder de huidige gebruikers van apps te vergroten.

#12: Desktop App Ads

Dekstop App Ads zijn de desktop variant van Mobile App Ads en verschijnen, zoals de naam al zegt, alleen op de desktopversie van Facebook. Het is zeer geschikt om app installs te genereren voor je Facebook-applicatie of huidige gebruikers te bereiken. Om deze advertentievariant gebruiken moet de app wel zijn aangemeld bij de Facebook App Center . In de praktijk komt het er op neer dat dit voornamelijk games betreft. De Desktop App Ads bestaan uit een grote afbeelding of een video, een titel, beschrijvende tekst en een call-to-action button met ‘Play Now’ of ‘Use Now’. Ook laat het automatisch de ratings van de app zien (1 tot 5 sterren) die gebruikers kunnen geven als ze de app hebben geïnstalleerd. Na het klikken op de advertentie dient de gebruiker toestemming te geven om de app te installeren. Hierna kan de app meteen gebruikt worden.
Facebook Desktop App Ads

Wat zijn de afmetingen van de advertenties?

Voor de meeste advertenties is het beste afbeeldingsformaat om te gebruiken 1200×628 pixels (ratio: 1.91:1). Er geldt een minimumbreedte van 600 pixels voor afbeeldingen die in het nieuwsoverzicht worden weergegeven. Als de afbeelding groter of kleiner is dan de opgegeven afmetingen, wordt deze automatisch aangepast. De afbeeldingen moeten statisch zijn, bewegende GIF-afbeeldingen of flashafbeeldingen worden niet ondersteund. Titels zijn altijd maximaal 25 karakters en de beschrijvende teksten 90 karakters (langer wordt afgekapt).

De afmetingen voor de verschillende advertenties op een rij:
• Page Like Ads: 1200 x 444 pixels
• Link Ads: 1200 x 628 pixels
• Carousel Ads: 600 x 600 pixels (minimaal 3 afbeeldingen)
• Dynamic Product Ads: 1200 x 628 (1 afbeelding) of 600 x 600 (meerdere afbeeldingen)
• Photo Ads: 1200 x 1200 pixels
• Video Ads: 1200 x 675 pixels
• Offer Ads: 1200 x 628 pixels
• Lead Ads: 1200 x 628 pixels
• Event Ads: 1200 x 444 pixels
• Mobile App Ads: 1200 x 628 pixels
• Desktop App Ads: 1200 x 628 pixels

Let op: de 20% tekstregel

Afbeeldingen die als advertentie in het nieuwsoverzicht verschijnen mogen niet meer dan 20% tekst bevatten. Deze regel heeft Facebook in het leven geroepen om te voorkomen dat er advertenties vol met schreeuwerige teksten op Facebook verschijnen. Om te voorkomen dat jouw advertenties te veel tekst bevatten en dus afgekeurd gaan worden heeft Facebook een handige tool: de Text Overlay Tool.

Facebook 20 procent tekst advertentie

Waar verschijnen Facebook-advertenties

Facebook-advertenties worden op de meerdere plekken vertoond:

    • In het nieuwsoverzicht op de desktop
    • In de rechterkolom op de desktop
    • In het mobiele nieuwsoverzicht
    • In andere apps via het Facebook Audience Network (FAN)
    • Op Instagram

Facebook advertentie plaatsingen

Facebook Audience Network

In 2014 introduceerde Facebook het Audience Network: een mobiel advertentienetwerk dat developers helpt om (meer) geld te verdienen aan hun app en adverteerders om het juiste publiek te vinden voor hun advertenties. Het idee achter het Audience Network is dat marketeers de geavanceerde targeting mogelijkheden nu ook buiten Facebook kunnen gebruiken, namelijk binnen apps. Het staat nog in de kinderschoenen, maar sinds een tijdje kan dit ook in Nederland. Niet eerder was het zo gemakkelijk om de juiste doelgroep op mobiel te vinden en het biedt ontwikkelaars een gemakkelijke manier om hun app beter te monetizen want ze krijgen meteen toegang tot het enorme adverteerdersnetwerk van Facebook. Het Audience Network is beschikbaar voor iedere adverteerder via de Power Editor of de Ads Manager en is een goede aanvulling om mobiel extra bereik te creëren voor Facebook-advertenties.

Je kan alleen maar in het FAN adverteren als je ook de plaatsing mobiel nieuwsoverzicht selecteert. Ook kan je binnen het FAN geen selectie uit de beschikbare apps maken: als je er voor kiest om binnen het FAN te adverteren kun je binnen alle beschikbare apps worden vertoond. Advertenties binnen het FAN worden weergegeven als banner, interstitial of native. Facebook kiest zelf hoe jouw advertentie wordt weergegeven binnen het FAN, hier heb je als adverteerder geen invloed op.

Facebook Audience Network ads

Wanneer kun je de verschillende advertenties het beste inzetten?

Een antwoord op deze vraag hangt geheel af van je doel. Zoals beschreven in Hoofdstuk 2: de Facebook Sales Funnel zijn er drie hoofdfases: audience, engagement, conversion.

Audience: voor het genereren van meer likes voor je pagina zijn Page Like Ads jouw optie. Als je meer installaties van jouw mobiele app wilt zijn de App Install Ads jouw beste keuze.

Engagement: als je interactie en bereik wilt creëren onder je fans en relevante non-fans, zijn Photo Ads, Video Ads en Link Ads de beste variant. Vooral ads die in het nieuwsoverzicht verschijnen zijn goed in het genereren van interactie en bereik. Mobile App Engagement Ads zijn geschikt voor het genereren van interactie onder de huidige gebruikers van je mobiele app.

Conversion: afhankelijk van je type conversie zijn de volgende advertentietypes aan te raden:

  • Verkeer naar je site: Link Ads & Carousel Ads
  • Promotie van en deelname aan je evenementen: Event Ads
  • Leads: Lead Ads, Offer Ads en Link Ads waarbij je ofwel linkt naar een Facebook app of een specifieke landingspagina.
  • Sales: Offer Ads of Link Ads, Carousel Ads, Dynamic Product Ads waarbij je linkt naar je website.
  • App Downloads: Mobile App Install Ads en Desktop App Ads.

Nu je precies weet welke verschillende type advertenties er zijn en wanneer je ze het beste kan inzetten, is het tijd om in volgende hoofdstuk alle targetingmogelijkheden te bespreken.

Handige links

Facebook Ads Guide: actueel overzicht van alle Facebook-advertenties (Facebook)

Hoofdstuk 4: Alle Facebook-targetingopties op een rij

FB TargetingoptiesIn het vorige hoofdstuk werden alle verschillende advertentievormen behandeld, in dit hoofdstuk worden alle mogelijke targetingopties en mogelijkheden van advertenties besproken. Om te beginnen moet je voor jezelf een aantal vragen beantwoorden over je doelgroep zodat je deze haarscherp in beeld kan brengen.

Vragen om je doelgroep te bepalen

Na het vaststellen van je doel, de plaatsing waar de advertentie verschijnt (desktop, mobiel, FAN) en type advertentie is het van belang om je doelgroep nauwkeurig in kaart te brengen. En dat gaat verder dan alleen het opsommen van demografische data (bijvoorbeeld “vrouwen van 25-40 jaar”). Om je doelgroep inzichtelijk te maken, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Bestaat mijn doelgroep uit mannen, vrouwen of beide?
  • Hou oud is mijn doelgroep?
  • Waar woont mijn doelgroep?
  • Waar werkt mijn doelgroep en in wat voor functie(s)?
  • Welke opleiding heeft mijn doelgroep genoten?
  • Wat zijn de hobby’s van mijn doelgroep?
  • Wat is de favoriete sport van mijn doelgroep?
  • Van welke pagina’s is mijn doelgroep fan op Facebook?
  • Welke (Facebook) apps gebruiken ze?
  • Van welke tv-programma’s, films, boeken en muziek houdt mijn doelgroep?
  • Wat voort talen spreekt mijn doelgroep?
  • Heb ik de e-mailadressen of mobiele telefoonnummers van mijn doelgroep?
  • Bezocht mijn doelgroep onlangs mijn website?

Gebruikers maken heel veel van deze informatie bekend binnen Facebook en jij als adverteerder kan dit gebruiken om advertenties zo gericht mogelijk te vertonen. Hoe beter je de bovenstaande vragen kunt beantwoorden, hoe beter je de advertenties specifiek kunt afstemmen op de verschillende doelgroepen. Dit zal leiden tot een relevantere advertentie, wat weer resulteert in meer kliks op de advertentie en lagere kosten per klik. Het is dus van groot belang om een goed beeld te krijgen van de doelgroep voordat je start met adverteren en het beantwoorden van bovenstaande vragen helpt je hierbij.

Core Audiences

Facebook werkt met hoofdcategorieën voor targeting: de zogenaamde Core Audiences. Dit zijn:

  • Locatie
  • Demografie
  • Interesses
  • Gedrag

De onderliggende targetingopties die onder deze vier Core Audiences vallen, worden in dit hoofdstuk afzonderlijk behandeld.

Locatie

Locatie targeting Facebook
Je kunt heel specifiek op locatie targeten door landen, provincies en plaatsnamen toe te voegen. Je kan ook aangeven of je plaatsen die binnen een straal van X kilometer liggen mee wilt nemen. Ondanks dat Facebook aangeeft dat je postcodes kan toevoegen is dit voor Nederland niet mogelijk. Ook is het mogelijk om plaatsen uit te sluiten binnen de geselecteerde regio. Tot slot kan je ook nog aangeven of je iedereen in de locatie wilt targeten (zie rode pijl) of je wilt beperken tot mensen die hier wonen, onlangs zijn geweest of op reis zijn in de geselecteerde regio.

Demografie: Leeftijd, geslacht en taal

Demografie targeting facebook
Naast de locatie kan je targeten op de volgende demografische gegevens:

  • Leeftijd (vanaf 13 jaar tot 65+)
  • Geslacht (mannen, vrouwen of beiden)
  • Talen die de gebruikers spreken (Dit kan je leeg laten tenzij je heel specifiek richt op een doelgroep die een andere taal dan Nederlands spreekt)

Meer demografische gegevens

Meer demografische gegevensDaarnaast biedt Facebook de mogelijkheid tot meer demografische gegevens. Hieronder valt:

  • Relatie: hieronder kan je sexuele voorkeur (hetero, homo of bi) en burgerlijke staat (vrijgezel, gehuwd, heeft een relatie etc.) kiezen.
  • Opleiding: hieronder kan je opleidingsniveau (MBO, HBO, WO etc.), vakgebieden, Scholen (specifieke onderwijsinstellingen) en studietijd kiezen.
  • Werk: hieronder kan je specifieke werkgevers, specifieke functietitels en branches kiezen.
  • Startpagina: een gekke vertaling maar hieronder kan je samenstelling huishouden kiezen.
  • Etnische affiniteit: niet beschikbaar in Nederland en interessant voor de meeste Nederlandse adverteerders maar mocht je Hispanics, Afro-Amerikanen of Aziatische Amerikanen die in de VS wonen willen targeten dan kan je dat hier aangeven.
  • Generatie: ook niet beschikbaar in Nederland maar dit kan je gemakkelijk ondervangen door op leeftijd te targeten.
  • Ouders: hier kan je kiezen of je alle ouders, aanstaande ouders of ouders van kinderen met bepaalde leeftijd wilt targeten. Zeer interessante targetingoptie voor sommige adverteerders.
  • Politiek: ook enkel beschikbaar in de VS. Mocht je in Nederland willen targeten op politieke voorkeuren dan kan dat via interessetargeting (vul daar dan de namen van de politieke partijen in).
  • Levensgebeurtenissen: hier kan je gebruikers selecteren die bepaalde levensgebeurtenissen hebben meegemaakt zoals net verloofden, pas getrouwden, mensen die onlangs zijn verhuisd of vrienden van mensen die bovengenoemde gebeurtenissen hebben meegemaakt.

Werkgever en functietiteltargeting: Mogelijkheden voor influencer targeting, PR en B2B

In het verleden kon je al targeten op werkgevers om medewerkers van specifieke bedrijven te bereiken. Echter, veel Nederlandse bedrijven ontbraken in deze lijst waardoor je vaak niet jouw gewenste doelgroep kon bereiken. Maar gelukkig is de lijst van bedrijven waar je uit kan kiezen tegenwoordig ontzettend uitgebreid. En dat biedt zeer interessante targetingmogelijkheden.

Voorbeeld: waar je in het verleden enkel medewerkers van ABN Amro en de ING Group kon selecteren zijn nu vrijwel alle banken mogelijk (zie afbeelding hieronder).
Werkgever Targeting Facebook
Naast de specifieke bedrijven waar je op kan targeten heeft Facebook ook de optie toegevoegd om gebruikers te segmenteren op functietitel en branche waar ze werken. Wil je jouw advertenties specifiek richten op online marketing managers, accountants, controllers of werkvoorbereiders? Dat is nu mogelijk. Ook heeft Facebook nog de optie toegevoegd om de advertenties te richten op specifieke branches (industries) waar de gebruikers in werkzaam zijn.
targeting journalisten facebook
De werkgever-, functietitel- en branchetargeting biedt zeer interessante mogelijkheden voor influencer targeting, PR en B2B-marketeers. Enkele voorbeelden die mogelijk zijn:

  • Jouw persbericht onder de aandacht brengen van de journalisten, redacteuren en bloggers van specifieke mediatitels zodat zij hiervan op de hoogte zijn.
  • Jouw evenement onder de aandacht brengen van potentiële sponsoren.
  • Jouw product of dienst onder de aandacht brengen van de decision makers bij potentiële klanten.
  • Meer naamsbekendheid in jouw branche creëren.

Met de juiste werkgever- en functietiteltargeting kan je zeer specifiek jouw ideale doelgroep bereiken. En omdat het vaak om een zeer kleine doelgroep gaat zijn de advertentiekosten zeer laag.

Interesses

Interest Targeting FacebookDeze optie is een ware goudmijn aan targetingopties. ‘Interesses’ omvat namelijk meer en is uitgebreider dan veel mensen denken. Om specifieke interesses die je kunt targeten samen te stellen, gebruikt Facebook termen die gebruikers delen op hun tijdlijn/profiel. Dus niet alleen de opgegeven interesses, maar ook activiteiten (waar heeft men ingecheckt), opleiding, functietitels, pagina’s die men leuk vindt of groepen waar men lid van is.
Dit biedt mogelijkheden om de volgende groep mensen specifiek te targeten:

  • Fans van bepaalde pagina’s (vb: fans van de HEMA, Heineken of een ander merk)
  • Facebook-groepen waar gebruikers lid van zijn
  • Plaatsen waar mensen in het verleden hebben ingecheckt (vb: Amsterdam Centraal Station of Hong Kong International Airport)
  • Welke Facebook-apps ze gebruiken (vb: Spotify, Candy Crush Saga of Runkeeper)
  • Favoriete artiesten, muziek, tv-series, boeken & films (vb: U2, Coldplay, Marco Borsato, How I met your mother, Hotel Rwanda, 50 tinten grijs).

‘Interesses’ biedt zeer geavanceerde mogelijkheden om specifieke groepen mensen te targeten. Juist daarom is het zo van belang om je te verdiepen in je ideale doelgroep voor je begint met adverteren. Het beantwoorden van de vragen aan het begin van dit hoofdstuk helpt je daarbij. Ook een tool zoals Audience Insight, die wordt besproken in Hoofdstuk 8: Tools, biedt waardevolle inzichten op dit vlak.

Tip: gebruik fanpagina’s als targetingoptie

Bij de likes & interests kun je ook fans van specifieke pagina’s targeten. Dit is een vaak vergeten targetingoptie, terwijl deze heel effectief kan zijn. Stel: je wilt jouw pagina onder de aandacht brengen bij online marketeers. Dan kan je je richten op de gebruikers die ‘online marketing’ als interesse hebben ingevuld. In Nederland zijn dat er zo’n 1.100 dus dat is redelijk beperkt. Richt je je echter op de fans van populaire Nederlandse online marketingblogs zoals Frankwatching en Dutchcowboys, dan kom je al aan een doelgroep van ruim 66.000 mensen. Mede hierom is het van belang om een goed beeld te hebben van je doelgroep en van welke pagina’s zij fan zijn.
Dutchcowboys Frankwatching

Gedrag

Naast de specifieke interesses biedt Facebook ook de mogelijkheid om te targeten op basis van gedrag (aankoopgedrag, aankoopintentie of apparaatgebruik). Dit zijn door Facebook ingedeelde groepen gebruikers, op basis van informatie die zij delen met het netwerk.
De verschillende hoofdcategorieën waaruit je kan selecteren:

  • Digitale activiteiten: hier kan je categorieën selecteren die zijn gebaseerd op basis van gedrag op Facebook (spelletjes spelen, foto’s uploaden, paginabeheerders etc.) besturingssysteem (Apple of Windows), browser (Firefox, Chrome, Internet Explorer etc.) of zelfs e-mailadres (Hotmail, Gmail, Yahoo).
  • Expats: alle expats of uit specifieke landen.
  • Mobiele gebruikers: hier kan je categorieën selecteren op basis van besturingssysteem (iOS, Android, Windows Phone), merk telefoon, netwerkverbinding (2G, 3G, 4G of Wifi).
  • Reizen: Hier kan je gebruiker categorieën selecteren zoals mensen die net terug zijn van een reis, op reis zijn, forenzen, mensen die vaak op reis gaan of zakelijke reizigers.
  • Seizoensgebonden en evenementen: hier vind je categorieën gebaseerd op enkele internationale sporten zoals college football, baseball en cricket.

Naast het gedrag kan je nog meer categorieën selecteren die op het oog vrij onsamenhangend zijn. Zie de afbeelding hieronder:

Meer categorieeen

Nieuw: Gedetailleerde doelgroepen

Sinds kort heeft Facebook een aantal van bovenstaande invoervelden samengevoegd. De targetingopties Demografische gegevens, Gedrag en Interesses zijn nu te vinden in het gedeelte Gedetailleerde doelgroepopties.

Met de nieuwe structuur wil Facebook het gemakkelijker maken de beschikbare doelgroepopties vinden. Deze structuur biedt een groot voordeel: je hebt nu de mogelijkheid om bepaalde kenmerken uit te sluiten zodat je jouw doelgroep nog specifieker kan maken. Voorbeeld: stel dat ik een actie wil richten op alle Eredivisie voetballiefhebbers in Nederland behalve PSV, Ajax en Feyenoord-fans omdat ik die specifiek wil benaderen met andere acties. Dan kan je dat nu makkelijk aangeven door Eredivisie als interesse te kiezen en Ajax, Feyenoord en PSV uit te sluiten. Meer informatie over deze wijziging is hier te vinden.

Eredivisie targeting FB

Connecties

Het is mogelijk om jouw advertentie te targeten op specifieke connecties die gebruikers hebben met jouw pagina’s, apps en evenementen. Hierdoor kan je jouw advertentie richten op personen die je pagina leuk vinden, vrienden van deze personen of juist personen uitsluiten die jouw pagina leuk vinden. Hetzelfde kan met mensen die jouw app hebben gedownload of hebben aangegeven naar jouw Facebook-evenement te gaan. Ook is het mogelijk om hier combinaties van te maken. Voorbeeld: mensen die wel jouw pagina leuk vinden maar nog niet hebben aangegeven naar jouw evenement te gaan. Logischerwijs kan je hier enkel alleen de pagina’s, apps en evenementen kiezen waar je zelf beheerder van bent.
Connecties Facebook

Custom Audiences (aangepaste doelgroepen)

Met custom audiences (aangepaste doelgroepen in het Nederlands) kun je bepaalde groepen gebruikers targeten op basis van e-mailadres, mobiel telefoonnummer of Facebook ID. Hiermee is het mogelijk om een koppeling te maken van je eigen klanten en databestand met het Facebook-gebruikersbestand door het uploaden van jouw gegevens naar Facebook. Deze targetingoptie is dus heel geschikt om (ex-)klanten waar je een e-mailadres of telefoonnummer van hebt, te bereiken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om klanten die nog geen fans zijn te verleiden tot het liken van je pagina. Ook kun je nieuwsbriefabonnees een specifiek bericht laten zien. Of je geeft een deel van jouw klantenbestand een update met een specifieke boodschap en/of korting. Je kunt met de inzet van custom audiences ook een bepaald publiek uitsluiten, om bijvoorbeeld te voorkomen dat jouw huidige klanten een aanbieding voor nieuwe klanten zien. Gebruik van custom audiences is zeer geschikt voor het converteren van je klanten naar fans.
Custom Audience Facebook

Custom Audiences & Privacy

Veel bedrijven hebben vragen m.b.t. de privacy van de gegevens die je upload als custom audience op Facebook. Krijgt Facebook die in handen? Het antwoord is nee. Om dit te voorkomen maakt Facebook gebruik van hashing. Hashing en codering zijn twee verschillende manieren van gegevensbeveiliging. In het geval van codering kun je de oorspronkelijke tekst op een later tijdstip herstellen door de gegevens te decoderen. Hashing vat tekst samen tot een korte vingerafdruk die niet kan worden gedecodeerd. Met alleen een hashcodering is er geen manier meer om precies te weten welke tekst is samengevat, ook al geeft bepaalde tekst altijd dezelfde vingerafdruk. Facebook berekent de hash van de e-mailadressen en telefoonnummers die mensen aan Facebook heeft gegeven en slaat deze hashes op bij de corresponderende persoon. Wanneer een adverteerder de publiekslijst met hashcodering importeert, vergelijkt Facebook deze met de hashgegevens om de overeenkomstige gebruikers-id’s te vinden. Als een adverteerder een e-mailadres met een hashcodering importeert dat Facebook niet heeft, dan wordt er niets gematcht. Facebook kent het oorspronkelijke e-mailadres niet en ontvangt dus nooit de oorspronkelijke klantenlijst. Zo kan Facebook het ideale publiek voor je vaststellen zonder dat de bedrijfsgegevens ooit je servers verlaten.

Lookalike audiences

Lookalike Audience Targeting
Lookalike audiences (vergelijkbare doelgroepen) bestaat uit gebruikers die het meest lijken op de gebruikers uit een custom audience. Als je een lookalike audience aanmaakt gaat Facebook op zoek naar de profielen die het meest vergelijkbaar zijn met de profielen uit een custom audience. Hierbij kijkt Facebook naar mensen die dezelfde eigenschappen (zoals leeftijd, woonplaats, gedrag en interesses) hebben als de mensen uit jouw custom audience. Het is ook mogelijk om een lookalike audience aan te maken van jouw fans.

Website Custom Audience (retargeting)

Website Custom Audiences
Door gebruik te maken van Website Custom Audiences (WCA) is het mogelijk om mensen die (bepaalde pagina’s van je) website bezochten, specifiek te targeten binnen Facebook. Zo bereik je mensen die jouw organisatie al kennen (ze hebben immers je website bezocht). En zo kan je mensen die wel je site hebben bezocht, maar niet hebben geconverteerd alsnog verleiden tot het liken van je pagina (audience). Ook kan je ze bereiken met een bericht op Facebook (engagement) met hierin een korting of het verzoek zich in te schrijven voor je nieuwsbrief (conversion). Om te werken met een WCA retargeting moet je een website custom audience aan maken en een pixel op je website plaatsen. Iedereen die jouw website bezoekt wordt vervolgens in deze website custom audiences geplaatst en kan je dus specifiek targeten.

Enkele interessante retargetingmogelijkheden:

  • Page Like ads gericht op bezoekers van (bepaalde delen) je website om ze fan te maken. (Audience).
  • Mobile App Install Ads gericht op bezoekers van je website om app downloads te genereren (Conversion).
  • Link Ads gericht op bezoekers van (bepaalde delen) je website om ze laten inschrijven voor je nieuwsbrief (Conversion) of een nieuwe blogpost onder de aandacht te brengen (Engagement)
  • Gebruikers die bepaalde producten hebben bekeken maar niet hebben geconverteerd een korting aanbieden. Dit kan met Link Ads, Carousel Ads, Offer Ads of Lead Ads.

Retargeting Ad Facebook

Conversies doormeten op je website

Net als bij Google AdWords is bij adverteren op Facebook conversietracking mogelijk, d.m.v. het plaatsen van conversiepixels. Zo kunnen conversies op externe websites (zoals leads en sales) worden doorgemeten. Het voordeel van conversietracking is – naast het doormeten van de conversies – dat je kunt bieden op basis van CPA (Cost per Action of gewenste actie). Hiermee vertoond Facebook de advertentie aan mensen die het meest geneigd zijn om de conversie uit te voeren. Dit heeft een positief effect op de resultaten. Een conversiepixel kan je aanmaken binnen de Power Editor. Deze kan je vervolgens plaatsen op de website, om zodoende conversies door meten.

Welke targetingoptie converteert het beste?

Nu we alle targetingopties hebben besproken is het handig om te weten wat het beste converteert: welke opties geven de beste resultaten qua conversies, engagement en fanwerving. Zeker als je een beperkt budget hebt (en dat hebben we bijna allemaal) is het van belang om keuzes te maken. Over het algemeen geldt dat hoe specifieker jouw doelgroep is, hoe beter de resultaten zijn. Richt je eerst op je bestaande klanten en websitebezoekers voor je je gaat richten op (relevante) vreemden. Na een uitvoerige eigen analyse en navraag bij veel ervaren adverteerders kom ik tot de volgende volgorde (gebaseerd op conversiepercentage):

Facebook Conversion Rate

1. Website retargeting (WCA) 
Retargeting van jouw websitebezoekers levert de hoogste conversiepercentage op. Deze mensen kennen je, ze hebben immers onlangs jouw website bezocht, en zijn waarschijnlijk geïnteresseerd in je organisatie.

2. Custom Audiences 
Met custom audiences kun je bepaalde groepen gebruikers targeten op basis van e-mailadres of mobiel telefoonnummer. Hiermee is het mogelijk om een koppeling te maken van je eigen klanten en databestand met het Facebook-gebruikersbestand door het uploaden van jouw gegevens naar Facebook. Deze gebruikers kennen je ook goed. Het is aan te raden om niet al jouw gegevens in een custom audience te zetten maar te werken met verschillende custom audiences, te denken valt aan:

  • Verschillende klantensegmenten (gebaseerd op omzet, type product etc.)
  • Nieuwsbriefabonnees
  • Klanten uit het verleden

De kwaliteit van je CRM-data en dus je custom audiences en de match rate bepaalt het conversiepercentage.

3. Fans 
Het succes van deze targetingoptie hangt af van de kwaliteit van je fanbase wat grotendeels bepaald wordt door de wijze waarop je jouw fans hebt vergaard. Is dit op een organische wijze gegaan, dan heb je een fanbase die je pagina liket om op de hoogte te blijven van je organisatie. Mocht je fans op grote schaal hebben gekocht of gratis iPad’s te hebben weggegeven in het verleden dan is je fanbase waarschijnlijk van mindere kwaliteit en dat zal dan ook hier doorwerken in het succes.

4. Lookalike audiences 
Met lookalike audiences kun je mensen bereiken die vergelijkbaar zijn met je jouw custom audiences of fans. Het succes van deze targetingoptie hangt sterk af van de kwaliteit en homogeniteit van je verschillende custom audiences en je fanbase. Facebook zoekt dan de best gelijkende gebruikers uit het door jou gekozen land.

5. Interest targeting
Met deze optie kan je specifiek richten op gebruikers met relevante interesses. Ook hier geldt: hoe specifieker, hoe beter de resultaten vaak zijn. Daardoor werken precieze interesses zoals fanpagina’s beter dan de bredere interessecategorieën.

Uiteraard kan deze verdeling per adverteerder verschillen maar geeft je enig houvast om te bepalen wat het beste werkt.

Hoofdstuk 5: Bieden, de kosten van adverteren op Facebook en hoe betaal je zo weinig mogelijk?

Facebook BiddingWat kost adverteren op Facebook en hoe betaal je zo weinig mogelijk? Advertenties afrekenen op Facebook kan namelijk op verschillende manieren. Wat is de rol van de relevantiescore? En de gemiddelde CPC & CTR? En hoe kan je jouw advertenties het beste optimaliseren en welke biedwijze werkt het beste? Al deze vragen worden in dit hoofdstuk beantwoordt.

Advertentieveiling

Voor iedere mogelijke advertentieweergave houdt Facebook een veiling om te bepalen welke advertentie(s) vertoond worden en wat de specifieke adverteerder betaalt.

Voorbeeld: jij wilt met jouw advertentie vrouwen tussen de 29 en 45 jaar bereiken die wonen in Amsterdam. Het is waarschijnlijk dat er meer adverteerders zijn met deze wens. Als er tien adverteerders zijn, maar slechts drie advertentiemogelijkheden, dan moet een veiling uitmaken welke advertentie uiteindelijk getoond zal worden. Wie deze veiling wint wordt bepaald door het maximumbod en de prestaties van de advertentie.
Veiling
Voor elke advertentieweergave selecteert het veilingsysteem de beste advertentie op basis van het maximumbod en de prestaties van de advertentie. Alle Facebook-advertenties nemen het in dit proces tegen elkaar op. De advertentie die volgens het systeem waarschijnlijk het beste resultaat zal behalen, wordt weergegeven. Als je jouw advertentie een concurrerender wilt maken in de veiling kun je twee dingen doen: 1. het bod verhogen 2. de prestaties van jouw advertentie verbeteren. De eerste optie is vrij simpel, bij de tweede komt iets meer werk kijken maar levert ook meer op.

Je hoeft alleen het bedrag te betalen dat nodig is om de veiling te winnen; dit is vrijwel altijd lager dan het maximumbod dat je voor je advertenties hebt ingesteld. Voor de wiskundigen onder ons: Facebook werkt met het Vickrey–Clarke–Groves (VCG) veilingmodel om de daadwerkelijke kosten te berekenen voor iedere deelnemer. Daarom is het aan te raden om een hoger maximumbod in te stellen dan je daadwerkelijk wilt betalen. Op deze manier loop je zo min mogelijk klikken of weergaven mis die je anders wél zou hebben gekregen.

Minimaal advertentiebudget

Adverteerders bepalen zelf hoeveel ze aan elke campagne besteden door een budget per dag of voor een langere looptijd in te stellen. Het minimale dagbudget voor een campagne is €1,00. Het budget moet ten minste twee keer zo hoog zijn als je bod voor een klik (CPC). Als je bijvoorbeeld een CPC-maximumbod van €1,00 hebt, moet je budget per dag minstens €2,00 zijn. Het minimum voor de CPC is €0,01. Hoewel dit technisch gezien het laagste bod is dat je kan invoeren, zal dit bod in de vrijwel alle gevallen niet hoog genoeg zijn om je advertentie weer te geven. Facebook geeft bij het aanmaken van advertenties altijd een voorgesteld bod waarmee je advertentie vertoond gaat worden.

Bieden: de verschillende opties

Biedopties zijn afhankelijk van het gekozen campagnedoel. Je kan per advertentieset bepalen hoe je wilt bieden. Standaard staat dit ingesteld dat de advertentieset optimaliseert op basis van het campagnedoel dat je gekozen hebt.

Facebook campagne doelen

Voorbeeld: je hebt een campagne aangemaakt die gericht is op engagement (betrokkenheid met paginabericht) dan optimaliseert Facebook de advertenties dat deze het meest vertoond worden aan mensen die geneigd zijn de gekozen actie (in dit geval betrokkenheid met een paginabericht) uit te voeren tegen de laagste kosten.
Betrokkenheid Bericht Facebook

Ander voorbeeld: als je kiest om voor klikken op links te optimaliseren, wordt je advertentie aan de juiste mensen getoond om zo tegen de laagste kosten de meeste klikken op de link in je advertentie te genereren. De keuze op basis waarvan je kan optimaliseren is dus afhankelijk van het gekozen campagnedoel.

Naast de standaardinstelling voor optimalisatie voor campagnedoel kan je ook kiezen voor optimalisatie op basis van weergaven (Facebook vertoont dan de advertenties zo vaak mogelijk) of uniek bereik per dag (Facebook vertoont de advertentie maximaal één keer per dag aan een gebruiker). Als je voor optimalisatie op basis van weergaven en uniek bereik gaat zul zien dat meer weergaven of uniek bereik ten koste gaat van de koste gaat van de gemiddelde CPC, deze zal flink stijgen.

Bodbedrag: automatisch of handmatig

Het bodbedrag bepaalt samen met de prestaties hoe concurrerend de advertentie is in de veiling met andere adverteerders die ook dezelfde doelgroep willen bereiken. Standaard staat het bodbedrag op automatisch ingesteld wat er op neer komt dat Facebook bepaalt wat de prijs is om het gekozen doel te behalen. Je kan dit ook handmatig instellen.
automatisch handmatig bieden FB

Wanneer moet je welke biedwijze gebruiken?

Over het algemeen geeft automatisch bieden de beste resultaten. En zeker als je begint met adverteren en jouw doelgroep is niet te klein zou ik voor ik deze optie gaan. Als je een hele kleine doelgroepomvang hebt (minder dan een tienduizend gebruikers) kan het voorkomen dat Facebook te weinig data heeft om het bod goed te optimaliseren en je veel moet betalen. Als dat zo is kan je switchen naar handmatig beiden. Ook als je zeker wilt weten dat je een zo’n groot mogelijk deel van je doelgroep bereikt, kan je er voor kiezen jouw bod handmatig in te stellen. Zo kan je jouw bod (flink) verhogen zodat je heel concurrerend bent in de veiling. Je kan er ook voor kiezen om de eerste 24 uur automatisch te bieden, kijken of het resultaat naar wens is en je bod afhankelijk daarvan handmatig te verhogen om meer bereik te creëren of te verlagen als de kosten per resultaat te hoog zijn.

Belangrijk om te weten: het optimaliseren van je advertenties (afbeeldingen, titels, teksten testen) is effectiever om je kosten te verlagen dan jouw biedwijze continu aan te passen. Ook het neerzetten van een duidelijke campagnestructuur helpt je om meer inzicht te krijgen en je resultaten te verbeteren. Daar gaat het hoofdstuk 6 over.

Reach & Frequency campagnes

Naast campagnes die meedingen in de veiling zoals hierboven beschreven kan je ook campagnes inkopen op bereik & frequentie (Reach & Frequency). Deze optie is vergelijkbaar met het inkopen van TV-advertenties. Reach & Frequency geeft adverteerders de mogelijkheid om een gegarandeerd aantal mensen in hun doelgroep te bereiken en de frequentie en volgorde van de advertenties te bepalen tegen vaststaande kosten. De voorspellingen qua bereik en frequentie van Facebook zijn zeer accuraat. De doelgroep bij Reach en Frequency campagnes moet minimaal uit 300.000 gebruikers bestaan en het minimale bereik moet minimaal 200.000 zijn.

Wanneer is het opzetten van een Reach & Frequency campagne interessant?

Reach & Frequency is vooral interessant voor adverteerders die als doel hebben om meer brand awareness te genereren in een specifieke doelgroep (met een minimale omvang van 300.000 gebruikers) en een wat groter budget hebben. Als je het in de Facebook Sales Funnel (zie Hoofdstuk 2) zet zijn het dus campagnes die in de fase Engagement vallen. Voor adverteerders met het doel Audience en Commerce zijn dit soort campagnes niet geschikt.

Hoe zet je Reach & Frequency campagnes op?

Het opzetten van R&F campagnes is alleen mogelijk in de Power Editor (zie Hoofdstuk 8: tools) en niet alle accounts kunnen dit. Hiervoor moet Facebook je whitelisten. Dit gebeurt vrijwel alleen maar als je genoeg budget spendeert of als een contactpersoon bij Facebook dit doet.
Reach Frequency Facebook
Vervolgens kan je op advertentiesetniveau het budget, de targeting en de maximale frequentie invoeren en geeft Facebook het bereik, de CPM en de gemiddelde frequentie weer. Als deze naar wens zijn kan je simpel het bereik en frequentie reserveren. Let op: je kan R&F campagnes niet tussentijds pauzeren. Als je geen geld meer wenst uit te geven aan deze campagne dien je deze te verwijderen maar als je dat te vaak doet verlies je het recht om op deze manier te kunnen inkopen.
Bereik Frequentie Facebook
Wil je meer weten over het Reach & Frequency campagnes? Lees dan deze pdf van Facebook zelf.

Hoe verbeter je de prestaties van jouw advertenties?

Eerder in dit hoofdstuk is al aangegeven dat vrijwel alle advertenties op Facebook (uitgezonderd de Reach & Frequency campagnes) het tegen elkaar opnemen in een veiling om te bepalen welke wordt vertoond. Voor elke advertentieweergave selecteert het veilingsysteem de beste advertentie op basis van het maximumbod en de prestaties van de advertentie. Er zijn dus logischerwijs ook twee opties om betere resultaten te behalen in de veiling. De eerste optie is om eenvoudigweg jouw bod te verhogen. De tweede optie is om de prestaties van jouw advertenties te verbeteren. De laatste optie kost meer tijd maar levert ook meer op. Hoe je dat kan doen wordt hieronder beschreven.

Relevantiescore

Het is belangrijk voor adverteerders om te beseffen dat Facebook de gebruikers als haar klanten ziet, en niet de adverteerders die geld betalen. Want zodra de gebruikers weglopen volgen de adverteerders razendsnel. Om de beleving van de gebruiker te optimaliseren beloont Facebook adverteerders met relevante advertenties. Advertenties die niet aansluiten bij de interesse van de doelgroep en zodoende als irrelevant gezien worden, moeten meer betalen. Met dit soort advertenties bereik je minder mensen en betaal je relatief veel. Effectieve advertenties moeten dus passen bij de belevingswereld van je doelgroep. Om dit uit te drukken heeft Facebook de relevantiescore gelanceerd.
Relevance Score Facebook Ads

De relevantiescore laat zien, aan de hand van een cijfer van 0-10, hoe relevant de ad is voor de gekozen doelgroep. Hoe hoger het getal, hoe relevanter de ad. Deze relevantie wordt gemeten aan de hand van positieve en negatieve feedback die de ad ontvangt. Onder positieve feedback vallen kliks, likes, reacties, shares, video views, app installs, offer claims en conversies maar zoals gezegd is een hoge CTR de belangrijkste graadmeter. Onder negatieve feedback valt het rapporteren van de advertenties als spam en het verbergen van de advertentie of alle advertenties van de adverteerder. De score wordt real time berekend maar een advertentie moet minimaal 500 impressies hebben gegenereerd om er een te kunnen krijgen.

Hogere CTR is een hogere relevantiescore en lagere CPC

De CTR is het belangrijkste component van de relevantiescore. De advertentie die volgens het systeem waarschijnlijk het beste resultaat (=meeste kliks en interactie) zal behalen, wordt namelijk weergegeven. Om dit in te kunnen schatten neemt Facebook de eerdere resultaten van je advertenties en campagnes mee. Om een lagere CPC/CPM te realiseren is het dus aan te raden een zo’n hoog mogelijke CTR te realiseren. Hierbij houdt Facebook rekening met waar je advertentie wordt vertoond (rechterzijde of in het nieuwsoverzicht) en wat de gemiddelde CTR per plaatsing is.
CPC CTR
Een hoge CTR haal je o.a. door je doelgroep goed vast te stellen (zie hoofdstuk 4: targeting). Hierdoor worden je advertenties alleen vertoond aan mensen voor wie dit relevant voor is en kan je de inhoud specifiek afstemmen op de doelgroep. Zo behalen advertenties gericht op je eigen fans vaak een zeer hoge CTR en hebben ze daardoor een lagere CPC (mits je een relevante fanbase hebt opgebouwd). Soms kost dit maar een paar cent per klik. Ook ligt de CPC bij advertenties met een sociale context gericht op vrienden van fans lager dan advertenties zonder sociale context. Daarom kan het lonen om je eerst te richten op het vergroten van je fanbase; dit heeft een positieve invloed op de advertentieresultaten op lange termijn. De exacte kosten die je betaalt zijn voornamelijk afhankelijk van de mate van concurrentie in de veiling en de gemiddelde CTR die je weet te realiseren.

Gemiddelde CPC & CTR

Resultaten zijn afhankelijk van onder meer de gekozen targeting, plaatsing,de frequentie, kwaliteit van de advertenties en de CTR. Ook is de branche waarin je actief bent van grote invloed. Het is voor een voetbalclub of muziekband nou eenmaal makkelijker om een hoge CTR te behalen dan een ‘saaier’ merk, zoals een bank of verzekeringsmaatschappij. Puur omdat de emotionele band met dit type pagina’s hoger is.
Ondanks dat de gemiddelde CTR& CPC van veel factoren afhankelijk zijn wil ik toch een range geven. Dit kan je als richtpunt nemen om je resultaten te vergelijken. Deze data heb ik vergaard door een gemiddelde te nemen van een groot aantal campagnes van verschillende klanten. Uiteindelijk zijn dit echt richtlijnen en moet je focussen op de juiste KPI’s (zie hoofdstuk 2) om te bepalen per doel of je het goed doet of niet.

  • CPC: € 0,03- €0,90
  • CPM rechterzijde: € 0,05 – €0,40
  • CPM nieuwsoverzicht: € 1,25 – €11
  • CTR rechterzijde: 0, 05% – 0,80%
  • CTR nieuwsoverzicht: 0,50% – 15%
  • Cost per Engagement: € 0,04 – €1,00
  • Cost per Fan: € 0,10 – € 1,75

Zoals je merkt ontbreekt Cost per Conversion in de hierboven genoemde lijst van belangrijke KPI’s. Het is moeilijk om hier gemiddelde kosten te noemen, aangezien Cost per Converion enorm verschilt per type conversie.

Het effect van de relevantiescore op de CPC

Een goed inzicht in jouw relevantiescore kan je gebruiken om de kosten om mensen te bereiken (flink) verlagen. Simpel gezegd, hoe hoger de relevantiescore, hoe lager de kosten. Dit is omdat Facebook de meest relevante advertenties aan de gebruikers wil vertonen en de relevantiescore gebruikt om dit te bepalen. Onderzoek van AdEspresso toont de samenhang tussen de relevantiescore en de kosten per klik aan. Onderstaande tabel toont duidelijk aan dat hoe hoger de relevantiescore is, hoe lager de CPC is.
Relevance CTR AdEspresso
Een ander onderzoek van AdEspresso toont duidelijk de correlatie tussen een frequentie (hoe vaak een gebruiker dezelfde advertentie ziet) en de CPC aan. Een te hoge frequentie van advertenties veroorzaakt een lagere CTR en dus een hogere CPC.

CTR Facebook Advertenties

“The numbers don’t lie, at a frequency of 9 the average cost per click increase by 161% compared to the beginning of the campaign.”

Hoe controleer je de relevantiescore van je advertenties?

De relevantiescore is op advertentieniveau in te zien op je advertentiemanager en Power Editor. Een advertentie moet minimaal 500 impressies hebben gegenereerd om een relevantiescore te krijgen. Campagnes en advertenties met gegarandeerde levering met bereik en frequentie (Reach & Frequency) worden niet beïnvloed door de relevantiescore.
Relevantiescore Opzoeken

9 Tips voor een hoge CTR & relevantiescore

1. Hou de frequentie in de gaten en ververs je ads wanneer de relevantiescore daalt. 
Wanneer de relevantiescores beginnen te dalen is dat een indicator dat je afbeeldingen en titels ververst dienen te worden. Een hoge frequentie hangt vaak samen met een lage relevantiescore. Door op tijd je advertenties te verversen voorkom je dat de kosten beginnen te stijgen.

2. Test je advertenties op kleine schaal testen voor je het groter uitrolt
Door verschillende beeld/tekst/targetingcombinaties voor een korte tijd te testen kan je zien wat de relevantiescore is van de verschillende uitingen. Door te analyseren welke combinaties de hoogste relevantiescores genereren kan je de resultaten van je campagne positief beïnvloeden.

3. Test, maar niet teveel tegelijkertijd
Test meerdere afbeeldingen en titels maar test niet teveel varianten tegelijkertijd, maar beperk dit tot maximaal 3-4 per advertentieset. Facebook laat de best presterende varianten vaker zien. Wat tot gevolg heeft dat sommige varianten totaal niet vertoond gaan worden als je er teveel gebruikt. Laat meerdere varianten voor 48 uur naast elkaar lopen en bekijk welke afbeeldingen en titels het beste presteren. Vervolgens pauzeer je de slechts presterende en voeg je nieuwe afbeeldingen toe. Zo hou je de CTR en relevantiescore hoog.

4. Afbeeldingen: Mensen houden van mensen
Afbeeldingen van mensen die je product gebruiken werken vaak beter dan alleen een foto van het product. Gezichten van mensen, kinderen, baby’s of zelfs stripfiguren die je aankijken werken goed. Zij trekken de aandacht en halen over het algemeen een hoge CTR.
Gezichten Carousel Ads
5. Hou het relevant 
Hou je afbeeldingen relevant. Ook al scoren gezichten van bijvoorbeeld baby’s goed, als dat geen enkele relatie met je merk heeft, is het af te raden om dit in te zetten. Gebruik afbeeldingen die je merkbeeld versterken.

6. Val op met kleuren 
Kleuren zijn belangrijk om op te vallen. Felle kleuren zoals oranje, geel en rood vallen op in vergelijking met het Facebook wit en blauw en halen daardoor een hogere CTR. Soms kan een gekleurd randje al een groot verschil maken.
Kleuren FB Ads
7. Gebruik Call to Actions 
Gebruik Call to Actions in je advertenties die duidelijk maken wat er verlangd wordt van de gebruiker.
CTA FB Ads
8. Laat je inspireren 
Op zoek naar goede voorbeelden van Facebook-advertenties? AdEspresso heeft meer dan 10.000 advertenties (!) verzameld om je te inspireren. Deze kan je gemakkelijk doorzoeken per plaatsing, branche, doel en verschillende kenmerken. Deze tool is ontzettend handig om op goede ideeën te komen voor jouw eigen advertenties.
FB Ads Gallery
9. Zorg voor een goede accountstructuur
Een goede accountstructuur kan enorm helpen om een helder inzicht te krijgen in jouw prestaties waardoor je gemakkelijk kan verbeteren. In hoofdstuk 6 wordt de accountstructuur behandeld.

Tips voor goede teksten en titels

Naast afbeeldingen hebben ook de teksten en titels die je gebruikt een groot effect op de prestaties van advertenties. Enkele tips:

  • Schrijf kort en bondig en wees duidelijk.
  • Gebruik duidelijke Call to Actions zodat het voor de lezer duidelijk is wat je verwacht.
  • Sell benefits, not features: één van de grootste fouten die mensen maken met het schrijven van advertentieteksten is dat ze uitgebreid de mogelijkheden (feautures) van een product of dienst benadrukken. Maar niemand koopt jouw producten vanwege die fantastische mogelijkheden! Ze kopen jouw product of nemen jouw dienst af om dat het hopelijk een probleem oplost. Vermeld daarom altijd de voordelen in de advertentietekst in plaats van de mogelijkheden.
  • Pas je teksten aan op de doelgroep. Dit kan betekenen dat je voor mannen andere teksten gebruikt en voordelen benoemd dan voor vrouwen. Bekijk altijd wat het meest relevante voordeel is voor je doelgroep.

Relevantiescore is een middel, geen doel

Let op dat je de relevantiescore ziet als een middel, niet als doel. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de resultaten (gemeten naar de KPI’s) genoemd in hoofdstuk 2 goed zijn. Stel dat jouw advertentie heel goed converteert maar een hele lage relevantiescore heeft. Dan is dat een hele goede reden om je advertentie toch te laten draaien.

Hoofdstuk 6: Account- en campagnestructuur

Campagnestructuur FacebookEen Facebook-advertentieaccount bestaat uit drie lagen: campagnes, advertentiesets en advertenties.
Campagnestructuur Facebook

  • Campagnes: Per campagne dien je één doel (website kliks, app installs, nieuwe fans etc.) te kiezen. Onder de campagnes kunnen verschillende ad sets hangen.
  • Advertentiesets: Deze kan bestaan uit meerdere advertenties. Op dit niveau stel je budget, biedwijze, looptijd, plaatsingen (waar verschijnen de advertenties?) en de precieze targeting in.
  • Advertenties: Een advertentieset bestaat uit één of meerdere advertenties. Op advertentieniveau bepaal je de inhoud van de advertenties qua afbeelding, titels en tekst.

5 tips voor de perfecte account en campagnestructuur

Hier volgen enkele zeer belangrijke tips voor een account- en campagnestructuur voor een optimaal overzicht en de beste resultaten.

#1. Werk per klant met een apart account

Beheer je advertentiecampagnes voor meerdere klanten (bijvoorbeeld als bureau)? Het is dan sterk aan te raden om per klant met een apart advertentieaccount te werken. Dat kan gemakkelijk met de Business Manager (zie Hoofdstuk 8: Tools) en het heeft meerdere voordelen.

  • Gemakkelijk switchen tussen accounts: Je hoeft niet bang te zijn dat je iedere keer apart moet inloggen om te wisselen tussen accounts. Je kan in de Business Manager gemakkelijk switchen tussen de accounts waar je toegang tot hebt.
  • Betaalwijze: Wil je als bureau niet alle advertentiebudgetten voorschieten? Laat dan de klant zijn of haar betaalmethode (creditcard, factuur etc.) toevoegen aan het account. Zo betalen ze hun kosten zelf direct aan Facebook. Als je als bureau zelf de budgetten beheert en voorschiet kan je per account zelf de betaalmethode en gegevens invullen.
  • Transparantie & overzicht: als je met een apart account per klant werkt kan je jouw klanten toegang geven tot het account. Zo kunnen ze precies zien wat er gebeurt en wat er is besteed. Als je in een account campagnes onderhoudt voor meerdere klanten dan kunnen alle klanten bij elkaars campagnes meekijken, iets wat je waarschijnlijk niet wilt. Deze transparantie vergroot het vertrouwen van je klant in je.
  • Train de klant: je kunt de klant trainen hoe ze zelf hun campagnes opzetten en beheren. Soms kan het niet uit om campagnes te laten beheren door een externe consultant en is het makkelijker om de klant toegang te geven tot het account, zodat ze zelf campagnes kunnen opzetten beheren. Jij houdt als consultant dan tijd over om je met strategischere zaken bezig te houden en zo je toegevoegde waarde op lange termijn te verzekeren.
  • Efficiëntie: wil je snel weten wat je besteed hebt per klant in een bepaalde periode? Draai een rapport uit voor het gehele account en je weet het. Je hoeft niks meer te filteren in Excel, alle campagnes zijn namelijk van dezelfde klant. Dit bespaart veel tijd.

#2. Maak verschillende advertentiesets per doelgroep

Als je verschillende doelgroepen wilt bereiken is het aan te raden om deze apart te targeten zodat je goed kan analyseren welke doelgroep het beste presteert. Daarom is het aan te raden om per doelgroep een advertentieset te maken. Voor een conversiecampagne zijn voor de hand liggende doelgroepen bijvoorbeeld :

  • Jouw fans
  • Retargeting van jouw websitebezoekers
  • Custom Audiences van je nieuwsbriefabonnees of klantenbestand
  • Lookalikes van je Custom Audiences
  • Gebruikers met specifieke interesses, functietitels of werkgevers

Zie Hoofdstuk 4: Targetingopties voor een compleet overzicht van de verschillende doelgroepen die je kan targeten.

#3. Cluster je interesses per advertentieset

Als je je richt op veel verschillende interesses; probeer dan de verschillende interesses zoveel mogelijk te clusteren. Zie hieronder een voorbeeld waarbij de interesses zijn geclusterd rondom Google AdWords (ad set 1), Facebook advertising (ad set 2) en Online marketing en advertising (ad set 3). Zo krijg je gemakkelijk inzage welke interesses het beste presteren.
Ad Sets Facebook

#4. Maak verschillende ad sets per plaatsing

Maak gebruik van verschillende ad sets per plaatsing (dekstop nieuwsoverzicht, desktop rechterzijde en mobiel nieuwsoverzicht) zodat je gemakkelijk je advertenties, budgetten en biedingen kan optimaliseren per plaatsing. Er zitten vaak zeer grote verschillen in de prestaties tussen de plaatsing; zo is de Cost per Fan op mobiel vrijwel altijd lager dan op desktop. Door met specifieke ad sets per plaatsing te werken zie je dat in één oogopslag en kan je gemakkelijk de andere plaatsingen pauzeren en je budget verschuiven naar de best presterende plaatsing en ad set.
Ad Placements Facebook
Ook ligt de frequentie van advertenties aan de rechterzijde veel hoger dan in het nieuwsoverzicht. Een hoge frequentie hangt vaak nauw samen met de relevantiescore (zie Hoofdstuk 5: Bieden). Als je met een ad set per plaatsing werkt kan je dit gemakkelijk monitoren.

Als je werkt met advertentiesets per plaatsing (mobiel, desktop, en rechterzijde), kan je de frequentie (gemiddeld aantal keer dat een gebruiker je advertentie heeft gezien) ook goed in de gaten kunt houden. Zoals aangegeven in hoofdstuk 5 is frequentie van grote invloed op de prestaties van je advertenties. Aan de rechterkant mag de frequentie veel hoger zijn dan in het nieuwsoverzicht. Zodra de frequentie te hoog wordt, daalt de relevantiescore, de CTR en stijgt de CPC. Hou als maximum frequentie in het nieuwsoverzicht 3 tot 5 in totaal aan en voor de rechterkant 8 tot 10.

In de Power Editor kan je gemakkelijk advertentiesets dupliceren en de plaatsing aanpassen zodat je snel verschillende ad sets per plaatsing hebt (zie Hoofdstuk 8: Tools voor meer handige Facebook tools).

#5. Test verschillende afbeeldingen per ad set

Afbeeldingen hebben van de elementen uit advertenties de meeste invloed op de resultaten. Test daarom verschillende afbeeldingen met dezelfde tekst en titel per advertentieset. Vervolgens pauzeer je de slechts presterende en kan je de titels, teksten testen en indien gewenst nieuwe afbeeldingen toevoegen om te testen.
Afbeeldingen Facebook Ads
Nu je weet hoe je een goede advertentie- en campagnestructuur maakt is het tijd om alle voorgaande besproken onderdelen samen te voegen in een stappenplan per fase: Audience, Engagement, Conversion. Dat wordt besproken in het volgende hoofdstuk.

Hoofdstuk 7: Checklist & overzicht per doel

Checklist FB adsIn dit hoofdstuk komen alle hiervoor besproken punten samen en geeft een duidelijk overzicht per doel. Allereerst een handige checklist met aandachtspunten voor het opzetten van Facebook-advertentiecampagnes.

Checklist Facebook-advertenties

  • Bepaal je doel: Bij het opzetten van een campagne moet je een keuze maken uit de verschillende opties.
  • Bepaal je KPI’s: in hoofdstuk 2 staan ook de belangrijkste KPI’s per doel beschreven. Aan de hand van deze indicatoren meet en rapporteer je hoe succesvol jouw campagnes zijn.
  • Bepaal je doelgroep: omschrijf jouw doelgroep heel precies en bereik je ideale doelgroep d.m.v. van de juiste targeting. Zie hoofdstuk 4 voor alle targetingmogelijkheden.
  • Bepaal waar je wilt verschijnen met je advertenties (plaatsingen): Zie hoofdstuk 3 voor alle plaatsingen.
  • Bepaal je campagnestructuur: afhankelijk van de gekozen doelgroepen en plaatsingen richt je jouw campagnestructuur in. Zie hoofdstuk 6 voor informatie en tips over een goede account- en campagnestructuur.
  • Bepaal je looptijd en budget.
  • Bepaal hoe je wilt bieden. Zie hoofdstuk 5 voor alle mogelijkheden.
  • Creëer jouw advertentie-uitingen (afbeeldingen/video’s, titels, teksten), zie hoofdstuk 3 voor alle verschillende uitingen en hoofdstuk 5 voor tips om dit goed aan te pakken. Hou ook rekening met de 20% tekstregel voor afbeeldingen. In hoofdstuk 8 vind je een handige tool om dit gemakkelijk te berekenen.
  • Analyseer en optimaliseer: na het live gaan, analyseer je welke advertentiesets en advertenties het beste presteren aan de hand van de gekozen KPI’s en stuur je waar nodig bij en voeg je eventueel nieuwe versies toe.

Facebook Sales Funnel in het kort

Facebook Sales Funnel
De Facebook Sales Funnel bestaat drie verschillende fases die met elkaar zijn verbonden Zie hoofstuk 2 voor een uitgebreide uitleg. In het kort:

  • Audience: hierbij gaat het om het opbouwen van een relevante fan en install base.
  • Engagement: hierbij draait het erom jouw doelgroep te bereiken en te boeien.
  • Conversion: het genereren van sales en leads.

Hieronder een overzicht per doel.

Overzicht voor het doel: Audience

Doel: het opbouwen van een relevant publiek dus meer fans voor je Facebook-pagina, installs voor je app of aanmeldingen voor je Facebook-event.
KPI’s:

  • Aantal nieuwe fans/installs
  • Cost per Fan/Install
  • Fanpenetratie

Advertentievormen:

  • Page Like Ads
  • App Install Ads
  • Event Ads

Targeting:

  1. Relevante bezoekers van je site (middels retargeting)
  2. Custom audiences van klantenbestand
  3. Lookalike audiences van je beste klanten
  4. Relevante vrienden van je fans o.b.v. interessetargeting
  5. Relevante gebruikers zonder sociale connectie met je pagina

Er is een rangschikking gemaakt op basis van conversiepercentage (van hoog naar laag).

Overzicht voor het doel: Engagement

Doel: bereik en interactie
KPI’s:

  • Bereik & frequentie
  • Aantal interacties (likes, comments, shares, kliks)
  • Kosten per interactie (Cost per Engagement) en kosten van bereik

Advertentievormen:

  • Photo Ads
  • Video Ads
  • Link Ads
  • Carousel Ads
  • App Engagement Ads

Targeting:

  1. Huidige fans
  2. Relevante bezoekers van je site (middels WCA)
  3. Custom Audiences
  4. Lookalike audiences met sociale connectie
  5. Relevante vrienden van je fans middels interessetargeting met sociale connectie
  6. Lookalike audiences zonder sociale connectie
  7. Relevante gebruikers zonder sociale connectie

Er is een rangschikking gemaakt op basis van conversiepercentage (van hoog naar laag).

Overzicht voor het doel: Conversion

Doel: leads of sales genereren
KPI’s:

  • Aantal conversies
  • Kosten per conversie (Cost per Conversion)
  • ROI (opbrengst vs. kosten)

Advertentievormen

  • Link Ads
  • Carousel Ads
  • Dynamic Product Ads
  • Lead Ads
  • Offer Ads

Targeting:

  1. Bezoekers van je site (middels retargeting)
  2. Fans van je pagina
  3. Custom audiences
  4. Lookalike audiences met sociale connectie
  5. Relevante vrienden van je fans o.b.v. interessetargeting
  6. Lookalike audiences zonder sociale connectie
  7. Relevante gebruikers zonder sociale connectie

Er is een rangschikking gemaakt op basis van conversiepercentage (van hoog naar laag).

Hoofdstuk 8: Tools

Facebook advertising toolsAls je deze hele handleiding over adverteren op Facebook leest, kan ik me voorstellen dat alle opties en mogelijkheden overweldigend kunnen overkomen. Gelukkig zijn er verschillende zeer handige tools die je kunnen helpen bij het adverteren op Facebook. De in dit hoofdstuk beschreven tools helpen je om je doelgroep haarscherp vast te stellen, meer inzicht te verkrijgen, je tijd besparen en het optimaliseren van je campagnes zodat je meer resultaat behaalt.

  1. Power Editor
  2. The Next Ad
  3. Audience Insights
  4. Text Overlay Tool
  5. Pixel Helper
  6. Business Manager
  7. Canva

#1. Power Editor

Als je serieus wilt beginnen met adverteren op Facebook is het aan te raden om gebruik te maken van de Power Editor. Dit is een gratis Google Chrome extensie en dus alleen te gebruiken in de browser Google Chrome op een dekstop. Je vindt een link naar Power Editor ook in het hoofmenu van je advertentiebeheer.

Facebook Power Editor

Met de Power Editor is het mogelijk om:

  • Gemakkelijke (grote hoeveelheden) campagnes en advertenties te creëren.
  • Gemakkelijk custom audiences en lookalike audiences aan te maken.
  • Op grote schaal wijzigingen door te voeren in de advertentiecampagnes.

Het gebruik van Power Editor boven de standaard advertentiebeheer levert een flinke tijdsbesparing, meer mogelijkheden en geeft beter inzicht in de resultaten van de campagnes.

#2. The Next Ad

The Next AdBen je echt serieus met adverteren op Facebook & Instagram qua investeringen in tijd en budget? Dan is The Next Ad (TNA) een zeer goede oplossing. TNA is een advertentieplatform voor Facebook en Instagram. Het biedt een aantal voordelen boven die van andere aanbieders. Zijn tool laat klanten gemakkelijk en geautomatiseerd Facebook & Instagram marketing campagnes maken, analyseren en optimaliseren. The Next Ad is een Nederlands bedrijf voortgekomen uit de ervaring van Media Injection. Dit bedrijf heeft al meer dan 5 jaar ervaring in social media management en social CRM en werkt voor de grootste merken ter wereld. TNA is de enige Nederlandse partij die zich officieel Facebook Marketing Partner met zijn Ad Technologie.

#3. Audience Insights

Audience Insights is een tool van Facebook die gedetailleerd inzicht geeft in geselecteerde doelgroepen. Dit kan je hele waardevolle informatie geven over bijvoorbeeld jouw fans, de gebruikers uit een custom audience of interessante klantensegmenten.

Welke inzichten kan Audience Insights je geven?

Audience Insights startscherm

Als je voor het eerst op Audience Insights komt kan je selecteren of je over iedereen op Facebook, fans van jouw pagina’s of aangepaste doelgroepen wenst. Na jouw keuze kan je jouw gewenste doelgroep selecteren door verschillende variabalen in te voeren aan de linkerkant.

Audience Insights Overzicht

  1. Locatie: standaard staat als land Verenigde Staten ingesteld maar dit kan je eenvoudig aanpassen naar Nederland (Netherlands).
  2. Interesses: wil je een doelgroep met bepaalde interesses analyseren? Vul deze dan hier in. Naast algemene interesses zijn veel grote pagina’s ook als specifieke interesses beschikbaar dus je hiermee ook fans van bepaalde pagina’s waar je geen beheerder van bent analyseren.
  3. Connecties: hier kan je de door jouw beheerde pagina’s invullen om de fans van deze pagina te analyseren.
  4. Geavanceerd: hier kan je een selectie maken uit alle door Facebook gedefinieerde doelgroepen (zie voor een compleet overzicht Hoofdstuk 4: Targetingopties)
  5. Pagina-vind-ik-leuks: dit tabblad geeft zeer waardevolle informatie over de pagina’s de door jou gekozen doelgroep leuk vindt (zeer bruikbare info om de targeting van jouw advertenties te verfijnen)

De gespecificeerde doelgroepen in Audience Insights kan je ook gelijk opslaan zodat je deze kan selecteren tijdens het opzetten van je campagnes.

Voorbeeld: Lidl Nederland
Als voorbeeld welke waardevolle inzichten Audience Insights kan bieden neem ik als interesse ‘Lidl Nederland’: met ruim 525.000 fans de grootste Nederlandse supermarkt op Facebook. Belangrijk om te weten: ik ben geen beheerder van deze pagina, iedereen kan deze interesse kiezen.
Lidl Nederland Facebook
Demografische gegevens, Locatie en Activiteit
Het tabblad Demografische gegevens laat zien dat vooral getrouwde vrouwen Lidl Nederland liken. Op het tabblad Locatie kan ik achterhalen dat de fans bovengemiddeld vaak uit Groningse en Drentse dorpen en andere kleinere provincieplaatsen komen en dat de Randstad juist heel slecht scoort. Het tabblad Activiteit laat mij zien dat de fans bovengemiddeld vaak een Android hebben en minder vaak een iPhone bezitten dan gemiddeld.
Populairste Plaatsen Audience Insights
Pagina-vind-ik-leuks 
Het tabblad Pagina-vind-ik-leuks biedt zeer waardevolle inzichten in de pagina’s die de gekozen doelgroep leuk vindt en die kunnen dienen als input voor mijn advertentietargeting. Zo zie ik bijvoorbeeld dat fans van Spotta, Kwekkeboom en Xgratis.nl 3.5x eerder geneigd is om Lidl te liken dan de gemiddelde Facebook-gebruiker. Ook leert een korte analyse dat Lidl fans veel levensmiddelen pagina’s liken. Deze informatie kan ik gebruiken om mijn advertenties zeer specifiek te targeten.

Audience Insights voorbeeld

#4. Text Overlay Tool

Facebook 20 procent tekst advertentie
Afbeeldingen die als advertentie in het nieuwsoverzicht verschijnen mogen niet meer dan 20% tekst bevatten. Deze regel heeft Facebook in het leven geroepen om te voorkomen dat er advertenties vol met schreeuwerige teksten op Facebook verschijnen. Om te voorkomen dat jouw advertenties te veel tekst bevatten en dus afgekeurd gaan worden heeft Facebook een handige tool: de Text Overlay Tool. Als je jouw afbeeldingen uploadt kan je bij een 5×5 rooster aangeven welke blokken tekst bevatten. Als dit er meer dan 5 van de 25 blokken zijn (=20%) bevat jouw afbeelding teveel tekst.

#5. FB Pixel Helper

Als je gebruikt wilt maken van website retargeting en conversietracking is het noodzakelijk om een pixel op (een deel van) je website te plaatsen. Om te controleren dat deze goed is geïmplementeerd kan je gebruik maken van de FB Pixel Helper, een gratis Chrome plugin. Na het installeren van de Pixel Helper zie je bij het bezoeken van een website gelijk of er Facebook pixels zijn geplaatst en of deze correct werken. Wanneer er een Facebook pixel is geinstalleerd dan wordt het </> icoontje blauw en geeft het aan hoeveel pixels er zijn gevonden. Als er geen pixels zijn gevonden dan blijft het icoontje grijs. Mocht er wel een pixel worden aangetroffen maar niet juist laden, dan geeft de plugin gelijk aan hoe je dit probleem kan oplossen.
FB Pixel Helper
Tip: Naast het controleren van je eigen pixels is dit ook een hele simpele manier om te achterhalen of bijvoorbeeld bepaalde concurrenten Facebook retargeting inzetten of gebruik maken van conversie tracking.

#6. Business Manager

Werk je voor een groot merk waar veel mensen betrokken zijn bij de Facebook-pagina of voor een bureau dat voor meerdere klanten advertentiecampagnes en pagina’s op Facebook beheert? Dan is het aan te raden om te werken met Facebook Business Manager (bedrijfsmanager). Deze tool laat je alle verschillende accounts, apps en pagina’s beheren op één plek in een overzichtelijke interface. En dat geeft meer inzicht, meer controle en bespaart heel wat tijd. Ook is het werken met Business Manager om privé en zakelijk Facebook-gebruik goed gescheiden te houden want Business Manager maakt het o.a. mogelijk om Facebook gebruikers toegang te geven zonder dat je vrienden hoeft te zijn. Het opzetten van de Business Manager is heel eenvoudig hier te doen maar kom je er toch niet dan vind je hier een uitgebreide gids.

#7. Canva

Canva Design Tool

Geen designer? Geen nood. Canva makes design simple for everyone. Deze gratis tool is zeer handig in gebruik en je maakt binnen enkele minuten een professioneel ogende graphic die je kunt gebruiken in je presentaties, Facebook-berichten, als omslagfoto voor je Facebook- en Twitter-account maar ook voor al je Facebook-advertenties. Je kan je eigen afbeeldingen uploaden en die gemakkelijk verfraaien met allerlei effecten. Om je op weg te helpen heeft Canva heeft ook honderden templates die je kan gebruiken en het resultaat gemakkelijk downloaden. Zo zien de afbeeldingen die gebruikt er professioneel uit en hebben ze gelijk de juiste formaten.

Hoofdstuk 9: De beste blogs & informatiebronnen over Facebook advertising

Facebook blogs informatieWil je altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom Facebook advertising maar per week daar geen uren aan kwijt zijn? Hou dan de volgende sites in de gaten en je bent altijd als eerste op de hoogte van het laatste nieuws.

  1. Facebook for Business: het officiële business blog van Facebook waarop ze nieuws, tips en case studies delen over de zakelijke inzet van Facebook.
  2. Facebook Developers Blog: het officiële blog voor Facebook developers. Veel technische aankondigingen over het Facebook Platform waaronder aanpassingen in de advertenties.
  3. SocialTimes (vroeger: AllFacebook.com): brengt dagelijks nieuws over Facebook marketing en advertising.
  4. Jon Loomer: Jon brengt wekelijks zeer handige en praktische artikelen, handleidingen en stappenplannen over adverteren op Facebook. Aanrader.
  5. JasonHJH.com: blog van een jonge expert uit Singapore op het gebied van Facebook marketing & advertising. Publiceert regelmatig handige en praktische artikelen.
  6. AgoraPulse Blog: AgoraPulse is een Franse Facebook Developer met een goed onderhouden blog. Vooral de Weekly Reviews die iedere vrijdag verschijnt is de moeite van het lezen waard: hierin delen ze de beste artikelen op het gebied van Facebook marketing van de afgelopen week.
  7. Dutch Facebook Group: dé Nederlandstalige Facebook-groep met meer dan 1700 leden. Zeer handige plek om al je vragen te stellen en te discussiëren over de laatste ontwikkelingen.
  8. AdEspresso Blog: dit blog staat vol met tientallen handige en actuele artikelen over adverteren op Facebook.
  9. Facebook Ads Guide: het actuele overzicht van Facebook met alle details van de verschillende advertenties inclusief afmetingen.