Is adverteren op Facebook wel iets voor mij - The Consultant
The Consultant
Bezoek ons ook op Facebook

Is adverteren op Facebook wel iets voor mij?

Of adverteren op Facebook soms iets voor mij was; die vraag werd mij een tijdje  gesteld. Nou, daar had ik zo wel mijn  twijfels over. Zo vroeg ik mij in eerste instantie af, "is dat niet iets voor grotere bedrijven met een behoorlijk budget om mee te adverteren". Is mijn winkeltje niet wat te klein daarvoor. Kan ik mij daar wel met mijn beperkt budget voldoende op profileren. Daarnaast vroeg ik mij af "is het allemaal niet erg ingewikkeld en moeilijk om mee te beginnen". Een andere vraag was of het wel wat zou opbrengen voor mij, met andere woorden, zou het mij niet alleen maar geld gaan kosten.

In het gesprek wat ik over dit onderwerp had werd mij duidelijk dat het adverteren op Facebook juist uitstekend geschikt was voor mij met mijn winkel.

Mijn eerste bezwaar was dat je daar best wel een behoorlijk budget voor nodig zou hebben. Nou, dat bleek dus niet zo te zijn. Het budget dat ik te besteden had bleek ruim voldoende te zijn. We hebben even een kleine berekening gemaakt. Zoals veel van mijn mede ondernemers adverteerde ik met grote regelmaat in de lokale krant, strooide flyers rond en maakte nog wat reclame bij de lokale clubs. Omdat ik mijn besteedbare budget wilde weten en wat ik nu eigenlijk aan reclame bestede heb ik alles opgeteld en dat kwam nog op een behoorlijk bedrag. Zeker de advertentie in de lokale krant koste toch wel behoorlijk wat maar ja, dat was nu eenmaal een soort automatisme geworden. De vertegenwoordiger belde op en ik liet gewoon mijn advertentie doorplaatsen (uiteraard had ik op de kosten daarvan verder geen invloed). Maar wat leverde dat adverteren mij nu eigenlijk op? Wist ik eigenlijk wel of dat mijn advertenties en dus het geld dat ik daaraan bestede, wel enige zin hadden. Op dat moment realiseerde ik mij dat ik op geen enkele wijze inzicht had (en ook niet kon krijgen) in de effectiviteit van mijn advertenties. Juist omdat het mij aan dat inzicht ontbrak wist ik dus ook niet of het geld dat ik investeerde in de advertentie ook enige omzet opleverde.

Het adverteren zoals ik dit tot nu toe heb gedaan vond ik eigenlijk wel een beetje een kwestie van "water naar de zee" dragen. Het enige dat ik deed was een advertentie laten opmaken, een flyer laten opmaken en drukken en de borden bij de lokale verenigingen bijhouden. Dat alles kostte me toch wel behoorlijk wat. Bekijk je het op de juiste wijze,  dan vallen de kosten bijzonder tegen. Uiteraard moet je tegen de gemaakte kosten gaan bekijken wat de opbrengst van die kosten is. Tja, hoe zou ik dat nou eens gaan doen. Op welke wijze kon ik meten hoeveel klanten mijn advertentie zouden zien, hoeveel mensen daarwerkelijk de flyer bekeken en wat het effect was van de reclame bij de vereniging. Nou, dat viel goed tegen want eigenlijk kon niemand mij dit vertellen. Ja, wat statistische gegevens, maar dat is zo algemeen daar kan ik totaal niets mee.

Waarom adverteerde ik eigenlijk? Om meer klanten naar mijn winkel toe te trekken natuurlijk, om meer omzet te genereren en zo meer winst te maken. Wat ik mij nu realiseerde was dat ik alleen geld aan het verspillen was, omdat ik geen enkel inzicht had in het effect van mij advertentie en dat ik geen enkele invloed kon uitoefenen op de prijs van mijn advertenties. 

Op dat moment heb ik de vraag aan het begin van dit verhaal (of adverteren op FB iets voor mij was) nog eens aan mijzelf gesteld en ben gaan zoeken naar wat meer informatie over het adverteren op Facebook. Nu kwam ik er achter dat adverteren op Facebook juist een uitstekend middel voor mij was om mijn onderneming meer onder de aandacht te brengen van mijn doelgroep. Mijn doelgroep kon ik immers zelf bepalen waarbij door de mogelijkheden die Facebook biedt, ik mijn advertentie precies aan die mensen kon laten zien die geïnteresseerd zijn in hetgeen ik verkoop. Daarnaast kon ik nadat de advertentie geplaatst was, precies volgen aan hoeveel mensen de advertentie was getoond, hoeveel mensen de advertentie hadden gezien, hoeveel mensen op mijn advertentie hadden geklikt en welke advertentie de meeste aandacht trok. Eindelijk had ik dus een meetinstrument.
Het effect van mijn advertenties en het geld dat ik daaraan uitgaf kon ik dus precies volgen.

Een ander aantrekkelijk punt is dat ik de advertentie die het beste liep wat meer kon laten zien terwijl de advertentie die wat minder liep ook een kleiner budget kon geven. Zo ben ik dus gewaarborgd van een optimaal resultaat. 

Moeilijk of ingewikkeld is het ook niet. Kies een plaatje dat bij jouw winkel of onderneming past of een plaatje dat jouw aanbieding ondersteunt, bedenk een goede tekst en je bent klaar om de advertentie te gaan plaatsen. Zorg wel dat je alles goed voorbereid hebt (weet waar je plaatje en je tekst staan) en bepaal van te voren hoeveel budget je wilt gaan gebruiken. Stel dat in, bepaal hoeveel dagen je advertentie loopt en je bent klaar om te gaan. Je eerste advertentie is dan een feit. Binnen je advertentiebeheer omgeving kun je precies bijhouden hoe je advertentie presteert en kun je budget toevoegen of juist verminderen.

Nee, adverteren op Facebook is niet alleen voor grote bedrijven, is ook niet duur en geeft je uitstekende instrumenten om je effectiviteit te meten. Zo kun je dus de perfecte balans vinden tussen je euro die je uitgeeft aan je advertentie en de euro die je advertentie oplevert. En dat was dus precies hetgeen waar ik naar op zoek was.

Wil jij meer weten over het adverteren op Facebook of voor hulp bij het adverteren, klik dan HIER.